Studievalg og videregående studie

Spørgsmål angående statskundskab (AU og/eller SDU)

14. marts 2018 af Eepix (Slettet)

Hej,

Jeg er en 19-årig dreng, som blev student (HTX - biokemi-retning på Mat A, Kemi A og Biologi B) (hvis jeg vælger statskundskab skal jeg selvfølgelig supplere fx. samfundsfag fra C til B hen over sommerferien) og har nogle spørgsmål angående medicin-studiet på henholdsvis AU og SDU (evt. også AAU og KU). 

Hej alle på Studieportalen,

- Ville spørge jeg, hvorvidt karakterer er vigtige på studiet (er det fx. på medicin, hvor det er godt nok bare at få mindst 02, eller er det måske ligesom Jura, hvor man skal have høje karakterer for at få et fedt advokatjob)?

- Er der mulighed for at få studiejob inden for studiet? 

- Hvordan er jobmulighederne, og hvilken indflydelse har karakterne på det?

- Er der meget udenadslære, og hvis ja, er det svært at udenadslære de forskellige begreber, modeller osv. (ved godt det afhænger af den enkelte) 

Håber i kan svare på mine spørgsmål (eller måske bare nogle af dem). Virkelig værdsat :D

Forsæt god dag :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2018 af 123434

Du behøver ikke at supplere samfundsfag hvis du skal læse statskundskab. Studiet handler ikke så meget om samfundet, men meget om indlæring af metode og tekniske færdigheder.

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. marts 2018 af 123434

Hvordan har du det med statistik. Vil sige at du skal være meget glad for statistik, da man på statskundskab beskæftiger sig med statistik i stort set alle fagene

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Medicin AU:

- Karakterer betyder ikke så meget. Kan have betydning, hvis du vil på udlandsophold eller forske. 

- Ja. Man kan uddanne sig til fx SPV - men hvor let, det er at få vagter, ved jeg ikke. 

- Der er en stort set ikke eksisterende arbejdsløshed som læge. Karakterne har ikke noget, så vidt jeg ved, at sige, men der kan blive lagt vægt på fx forskning. Der findes specialer, hvor der faktisk "kræves" en PhD for at komme i betragtning til en hoveduddannelsesstiling. 

- Der er rigtig rigtig meget udenadslære. Stort set alle eksamener er uden nogen som helst hjælpemidler og det gælder også de få mundtlige eksamener - du vil altså ikke en gang have noter med ind til forbedrelse til mundtlige eksamener. Jeg har ikke læst det så længe, men der er meget, der skal læres udenad, og repetetion er nok koden til. Alle andre er jo i samme båd som dig, de fleste af os har ikke en super hukommelse, og det har de fleste af dem, der er kommet igennem heller ikke, så det kan sagtens lade sig gøre. 


Skriv et svar til: Spørgsmål angående statskundskab (AU og/eller SDU)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.