Fysik

Opdrift

15. marts 2018 af fireniss (Slettet) - Niveau: B-niveau

Vi er på den igen....

Jeg synes jeg forstår de formler der bruges i min bog, men alligevel kan jeg ikke få mine opgaver til at blive det rigtige facit...

Opgave 1

Loddets rumfang sættes til 9,6 * 10-5 m3 og dets masse sættes til  0.1  kg.
Hvor stor er den kraft, som kan aflæses på kraftmåleren?

Her tænkte jeg man skulle bruge Ftyngde = m * g, eller N = kg * m/s2 - Men ingen af dem giver facit som er 0,0393 N....... Facit siger forresten også Fsnor = Ft - Fop så jeg prøvede: Fsnor = (0,1 * 9,82) - (1000 * 9,82 * 0,1) = -981,018 .... hvilket heller ik passer

Opgave 2

En Heliumfyldt ballon har et rumfang på 593 m3. Den samlede masse af ballonens hylster og ballonkurven m.v. er på 500 kg. Beregn størrelsen af ballonens nyttelast.. 

Hertil kan du benytte at massefylden for Helium er ρHe = 0,1785 kg/m3 og massefylde for atmosfærisk luft kan sættes til ρluft = 1,293 kg/m3

Jeg ved man finder nyttelasten ved at finde forskellen mellem Fop / g og ballonens samlede masse, og jeg får det til 0,1317 kg - men facit siger 161 kg..............

 


Svar #1
15. marts 2018 af fireniss (Slettet)

Opgave 3

En træbjælke med en massefylde på 602 kg/mflyder på havet.

Massefylden af havvand sættes til ρvand = 1030 kg/m3

Hvor stor en procentdel af bjælken er over vandet.

Svaret angives uden %-tegn.

gerne hvis udregninger fordi jeg kan simpelthen ik få samme facit som opgaverne


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. marts 2018 af mathon

\small \textbf{Opgave 3}

                             \small \textup{Tyngden af bj\ae lken = opdriften = tyngden af det fortr\ae ngte vand}

                              \small V\cdot \varrho _{tr\ae }\cdot g=F_{op}=V_{under}\cdot \varrho _{vand }\cdot g         

                              \small V\cdot \varrho _{tr\ae }=V_{under}\cdot \varrho _{vand }

                               \small \frac{V_{under}}{V}=\frac{ \varrho _{tr\ae }}{\varrho _{vand }}=\frac{602}{1030}=0{.}584

                               \small \frac{V_{over}}{V}=1-\frac{V_{under}}{V}=1-0{.}584=0{.}416                                  


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. marts 2018 af mathon

\small \small \textbf{Opgave 1}
   \small \small \textup{Loddets tyngde:}   
                                 \small m\cdot g=(0{.}1\; kg)\cdot \left (9 {.}82\; \tfrac{N}{kg} \right )=0{.}9 82\;N
   \small \textup{Loddets opdrift:}
                                 \small V\cdot \varrho _{vand}\cdot g=\left( 9.6\cdot 10^{-5}\; m^3 \right )\cdot \left (10^3\; \tfrac{kg}{m^3} \right )\cdot \left (9.82\; \tfrac{N}{kg} \right )=0.94272\;N

   \small \textup{beregnet afl\ae sning p\aa \ kraftm\aa ler:}

                                 \small m\cdot g-V\cdot \varrho _{vand}\cdot g=\left (0{.}982-0{.}94272 \right )N=0{.}0393\;N


Brugbart svar (1)

Svar #4
16. marts 2018 af mathon

\small \small \small \textbf{Opgave 2}

"Jeg ved man finder nyttelasten ved at finde forskellen mellem Fop / g og ballonens samlede masse"

         \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! m_{nytte}=\tfrac{F_{op}}{g}-\left ( \left (500\;kg \right )+V\cdot \varrho _{He} \right )=\left ( 593\;m^3 \right )\cdot \left ( 1{.}293\; \tfrac{kg }{m^3} \right )-\left (\left (500\;kg \right ) +\left ( 593\;m^3 \right )\cdot \left ( 0{.}1785\; \tfrac{kg }{m^3} \right )\right )\approx 161\;kg
                      


Skriv et svar til: Opdrift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.