Matematik

Hjælp til udregning af normalfordeling

21. marts 2018 af jette1045 - Niveau: A-niveau

Jeg er i gang med en et projekt, og skal udregne et areal under en graf ved hjælp af formlen for normalfordeling. Jeg kan simpelthen ikke få det til at lykkes, så håber, der er hjælp at hente her.
Jeg har opgivet at μ = 25,5 og σ = 3

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2018 af AMelev

Hvilket CAS-værktøj bruger du?
Og hvilket areal skal du beregne?


Svar #2
21. marts 2018 af jette1045

Jeg bruger WordMat, og skal beregne arealet af grafen, som er vedhæftet som billede
 

Vedhæftet fil:kolesterol.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2018 af fosfor

Hvis det er tæthed så er arealet lig 1.


Svar #4
21. marts 2018 af jette1045

Altså svaret skulle helst gerne være noget andet end 1. Det handler om kolesterol i blodet og jeg skal ved hjælp af formlen for en normalfordeling beregne arealet af grafen


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. marts 2018 af AMelev

Er det arealet fra 15 til 30, du skal bestemme? Det kunne jeg godt få til at fungere - se vedhæftede.

Har du brugt decimalkomma eller -punktum? Prøv at ændre det og se, om det hjælper.

Vedhæftet fil:Normalfordeling.JPG

Svar #6
21. marts 2018 af jette1045

Det er arealet fra cirka 24 til 27 på grafen, og jeg skal helst ikke have svaret i procent, da det er arealet

Svar #7
21. marts 2018 af jette1045

I den vedhæftede fil kan man se, hvordan jeg har gjort i WordMat. Jeg synes bare, at svaret virker forkert, men jeg kan ikke lige gennemskue fejlen


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. marts 2018 af AMelev

Du beregner ikke det bestemte integral fra 24 til 27, som var det, du ville.

Hvor har dy forskriften for f fra?


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. marts 2018 af SådanDa

Du skriver "x-værdien udregnes som arealet" Jeg forstår ikke hvad du mener med det.

Hvis du vil have "arealet under grafen" så skal du jo nok integrere. Men som du allerede har fået at vide integrerer f(x) til 1 på R. Så du skal måske kun integrere over et interval, som foreslået i #5? 
Du bliver nok nød til at forklare hvad du vil lidt grundigere, jeg forstår det i hvert fald ikke helt :)


Svar #10
21. marts 2018 af jette1045

Forskriften for f er den generelle formel for en normalfordeling. Sådan som jeg har forstået det, skulle jeg gerne kunne udregne arealet under grafen ved brug af denne.
 


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. marts 2018 af SådanDa

Regn

 \int_{24}^{27} f(x) \ \textup{d}x

Jeg havde overset din besked #6...


Svar #12
21. marts 2018 af jette1045

Okay, tusind tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
21. marts 2018 af AMelev

#6 Du skal da så bare omregne fra % til decimaltal.


Svar #14
22. marts 2018 af jette1045

Jeg fandt ud af det langt om længe, mange tak for alle svarene :)


Brugbart svar (0)

Svar #15
22. marts 2018 af AMelev

Det ville være nemmere og hurtigere at hjælpe, hvis du var mere præcis fra start. Det er først i #6, du fortæller, at det er arealet fra 24 til 27, du vil bestemme. Indtil da famler vi lidt i blinde.


Skriv et svar til: Hjælp til udregning af normalfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.