Kemi
ethanol
Hvordan laves et reaktionsskema med ethanol og DNPH?
Er det
CH3CH2OH + C6H3 (NO2)2 NHNH2 ---> ??? + H2O
Svar #1
28. marts 2018 af mathon
2,4-dinitrophenylhydrazin benyttes til påvisning af carbonylgrupper ikke til reaktion med en alkoholgruppe.
Svar #2
28. marts 2018 af sexysofie (Slettet)
jeg har lavet et forsøg, hvor ethanol bliver oxideret, hvor jeg skulle lave et reaktionsskema for at der sker en reaktion med kaliumkarbonat. Det har jeg lavet.
Hernæst står der, at jeg skal lave et reaktionskema med reaktionen med 2,4-dinitrophenylhydrazin
Til sidst skal jeg lave et reaktionsskema med reaktionen med tollens reagens.
De to sidste forstår jeg ikke, hvordan man laver.
Svar #3
28. marts 2018 af mathon
...jeg skulle lave et reaktionsskema hvor oxidationsmidlet var kaliumdichromat.
Derved blev
Svar #4
28. marts 2018 af sexysofie (Slettet)
Når ja!! Det er da rigtigt.
Kommer det så til at være:
CH3CHO + C6 H3 (NO2)2 NHNH2 --> C6 H3 (NO2)2 NHN(H)CCH3+H2 O?
Svar #6
29. marts 2018 af mathon
CH3CHO + C6H3(NO2)2 NHNH2 --> C6 H3 (NO2)2 NHN(H)C2H4 + H2O
2,4-dinitrophenylhydrazoner er farvede (gule, orange eller røde) og tungtopløselige. Et rødt, gult eller orange bundfald indikerer således at en ukendt prøve kan indeholde en keton- eller aldehyd-gruppe.
Svar #7
29. marts 2018 af mathon
Tollens reagens bruges til at skeldne aldehyder fra ketoner, da aldehyder (eftersom det dobbeltbundne O er endestillet) lader sig oxidere, mens ketoner ikke let oxideres (en undtagelse er α-hydroxy ketoner).
Tollens reagens bruges fx i forbindelse med 2,4-dinitrophenylhydrazin - efter man med 2,4-DNPH har fundet ud af, at det pågældende stof er et aldehyd eller en keton, kan man bruge Tollens reagens til at skelne mellem de to.
I Tollens' reagens reagerer komplekset Ag(NH3)2+ med aldehyder og danner et karakteristisk sølvspejl Ag(s).
Svar #8
29. marts 2018 af mathon
Tollens reagens
Til ca. 5 ml 0,1 M AgNO3 sættes et par dråber 2 M NaOH. Derved dannes et brunt bundfald af sølvoxid:
2Ag+(aq) + 2OH-(aq) ---> Ag2O(s) + H2O(l)
Man skulle forvente, at der dannedes sølvhydroxid, men dette stof er ustabilt, så der dannes i stedet sølvoxid.
Tilsæt derefter 2 M NH3 i små portioner. Der skal tilsættes så meget ammoniakvand, at bundfaldet lige netop opløses:
Ag2O(s) + 4NH3(aq) + H2O(l) ---> 2Ag(NH3)2+(aq) + 2OH-(aq)
Herefter er Tollens reagens klar til brug. Tilsæt et par dråber destillat og betragt reagensglasset. Dannes der ikke sølv ved stuetemperatur, opvarmes reagensglasset i et
60 - 70 grader varmt vandbad.
Hvis der dannes sølv, sætter det sig enten som et sølvspejl på reagensglasset, eller også fælder det ud som et sort sølvbundfald.
Svar #10
29. marts 2018 af sexysofie (Slettet)
Mange tak. Det var rigtige gode svar. Det med tollens har jeg ikke flere spørgsmål til.
Men oppe med dnph i forhold til reaktionsskemaet. Vil det så sige, at CH3CHO bliver omdannet til ethen C2H4 ?
Svar #11
og hvilke tilstandsformer har de med dnph? er det (aq) og vand har (l)?
Svar #12
forrstår ikke hvordan/hvorfor ethanal bliver til en alken ethen
Skriv et svar til: ethanol
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.