Dansk

Læsning; læsetempo og forståelse

13. april 2018 af WonderWoman (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej

Jeg havde en læsetest her i dag, og jeg endte med at få et 7-tal endnu en gang. Jeg fik 78/100 og irriterende nok var jeg rigtig dårlig til at vælge ord ud fra sætninger (f.eks. hunden: gøede, snakkede, mumlede, skreg. Man skal vælge et af ordene, hvor det giver mest mening). Jeg endte kun med at få 60% rigtige dér. Men det, der irriterede mig mest var, at jeg var ret langsom til at svare på spørgsmålene til teksten, så jeg endte kun med at få 83-85% dér.

Er der nogen, der har nogle gode råd til, hvordan jeg kan blive bedre til det?

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. april 2018 af Stygotius (Slettet)

læse, læse, læse og så til sist læse     ......gode bøger, gode aviser etc.

Svar #2
14. april 2018 af WonderWoman (Slettet)

læse, læse, læse og så til sist læse     ......gode bøger, gode aviser etc.

Jeg læser i forvejen utroligt meget og har gjort det siden 3. klasse. Problemet er bare, at jeg ikke føler, at jeg bliver bedre, uanset hvor meget jeg læser. Sidste gang fik jeg 12 i faglig læsning, men jeg fik kun 02 i skønlitteratur.

Brugbart svar (1)

Svar #3
17. april 2018 af Woaw123

Som sagt skal man bare læse. Men i min klasse, har vi lavet en metode, der hedder 5-5-5. Du læser en hvilken som helst tekst - gerne på dit niveau - og så læser du 5 minutter i dit eget tempo, 5 minutter meget hurtigt og 5 minutter i dit eget tempo igen. Meningen er, at efter du har læst hurtigt og skal til at læse normalt igen, vil du automatisk læse hurtigere, fordi du lige har været oppe i et højt læsetempo. Du skal gøre denne "test" dagligt, og efter lidt tid, burde du kunne mærke forskel. Jeg har selv prøvet den, men uden positivt resultat. Mine venner fik dog et godt resultat.

Ellers skal du bare læse, læse læse.

håber det hjælper

Skriv et svar til: Læsning; læsetempo og forståelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.