Fysik

Bestem tyngdeaccelerationen ud fra grafen

13. april 2018 af 1001001 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, 
Jeg skal bestemme tyngdeaccelerationen ud fra grafen (t,s) graf, som er vedhæftet nedenunder. Jeg har prøvet at dobbelt differentieret funktionen, men jeg kan ikke helt få det til at virke. (Jeg for det til omkring 7)

Håber nogen kan hjælpe og tak på forhånd.

Vedhæftet fil: studieportalen.PNG

Brugbart svar (2)

Svar #1
13. april 2018 af peter lind

Lav i stedet for en lineær regrssion med t2 ud af x aksen og s ud af y aksen

Svar #2
14. april 2018 af 1001001 (Slettet)

Der står desværre i opgaven, at det skal være en (t,s) graf. Jeg har vedhæftet den nedenunder. 
Nogen bud? Men ellers tak for den mulige løsning.

Vedhæftet fil:studieportalen 2.PNG

Svar #3

Slet ----slet ------slet (#2)

Svar #4

Hvis jeg laver en lineær regression med t^2 ud af x-aksen og s ud af y-aksen. Hvad er teorien bag ved denne, altså hvad angiver tyngdeaccelerationen.

Brugbart svar (2)

Svar #5
14. april 2018 af SuneChr

# 4
Vi får dermed en lineær funktion med hældningskoefficient  1/2·g .

Svar #6

Okay, jeg kunne ikke finde meget om det, men er denne forklaring den rigtige eller mangler der nogle faktorer. (se vedhæftet)

Vedhæftet fil:Sidste sp.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #7
14. april 2018 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #8

Brugbart svar (2)

Svar #9

Generelt er formlen for den lodrette bevægelse i et tyngdefelt ½*g*t2+v0t+s0 hvor v0 er begyndelseshastigheden og s0 hvor bevægelsenerntil tiden 0. g=9,82 m/s2.

Dit første plot stemmer meget dårligt med det, og mit umiddelbare tanke var at det skyldes at begyndelseshastigen og/eller begyndelsesstedet ikke var 0. Jeg foreslog der for et plot med stedet som en funktion af t2.

Det andet plot gver desværre heller ikke noget godt resultat En afvigelse fra tabelværdien på næsten 2m/s2 har jeg faktisk aldrig set Normalt er resultatet lidt mindre en tabelværden.

Andre muligheder:

Du kan tilføje v0 og s0 til din estimation hvis dit CAS værktøj kan klare det.

Du kan lave et plot med v som funktion af tiden. v kan du finde som strækningen som funktion af tiden. v kan du finde som den strækningen mellem 3 punkter delt med tiden

Endelig kan du overveje om der ikke er noget galt med forsøget.

NB der står intet i det vedlagte at det absolut skal være en (t,s) graf Der står kun at du skal lave en regression

Svar #10

Man skal også lave en (t,v) graf senere i opgaven, hvilket gav 9.4 m/s2, som nu er okay. 

Men lige til bestemmelse af tyngdeaccelerationen ved (t2, s) grafen er det så den rigtigte fremgangsmåde, altså forklaring. (#8)

Brugbart svar (1)

Svar #11

Begge metoder kan jo bruges; men resultaterne er meget dårlige. Du kan selv vælge hvlken du vl bruge eller du kan bruge dem begge. Hvis du kan finde en forklaring på de er dårlige vil det være det bedste

Skriv et svar til: Bestem tyngdeaccelerationen ud fra grafen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.