Studievejledning

KIG HER: Er det muligt?

15. april 2018 af iadtfmfs (Slettet)

Jeg har brug for at komme ud med noget, og spørge her.

Tror I, det er muligt at stige fra hvad ... 4 i skriftlig biotek-karakter til et 12-tal til den skriftlige eksamen? I så fald, hvordan synes I jeg skal begynde at forberede mig? Der er vel 1,5 - 2 måneder tilbage, til jeg skal til eksamen. Jeg synes viiiiiirkelig, at det er svært at se selv, hvordan man skal forberede sig. På den anden side er det noget andet med matematik, hvor det er SÅ tydeligt, at de samme opgaver går igen og igen, men at der blot ændres en smule på tallene.

Så tror I på samme tid, at det er muligt at stige fra 7 til 10-12 i matematik A skriftligt - igen på 1,5 - 2 måneder? Jeg er villig til at arbejde hårdt for det, men jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvilke metoder jeg skal bruge, og HVORDAN jeg skal gribe det hele anJeg vil virkelig gerne succeed, og håber, at der er nogen, der kan være behjælpelige!

Er der ikke nogle, der har nogle gode råd til hvordan man bedst læser op til en eksamen og bedst forbereder sig på så kort tid, som jeg nu har tilbage?


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. april 2018 af Stræbende

Jeg sad i samme situation som dig for nogle måneder siden, så jeg kan fortælle dig hvordan jeg gør det. Jeg starter med at tage min grundbog og tage et emne/kapitel af gangen. Læs ét kapitel eller to pr. uge, hvor du samtidig skriver noter til kapitellet og løser evt. opgaver bagerst i din grundbog. Besøg desuden hjemmesiden Biotechacademy, hvor du kan læse yderligere hvis du ikke helt forstår en forklaring i din grundbog. Se evt. youtube videor på engelsk som forklarer det endnu grundigere. Hvilken grundbog eller lærebog har du i bioteknologi? Hvis du benytter "Grundbog i bioteknologi 1&2" så kan du med fordel slå nogle af kapitlerne sammen, så du sparer tid på en uge. F.eks. kan du på en uge læse kapitelet om enzymer/proteiner og samtidig læse og enzymkinetik. Det samme kan du gøre med kapitelet "DNA og gener" og derefter "Genteknologi". Sørg for at forstå det du læser og ikke bare skriv noter forgæves.

Når du har været igennem en et kapitel, så repetér det lige den sidste dag i ugen, så du helt klart på hvad du har læst/forstået.

Samtidig med at du læser kapitelerne så kan du løse gamle eksamenssæt, som din lærer kan give dig. Dine løsningsforslag kan du gemme som skabelon til den rigtige eksamen. Mange af opgaverne er typeopgaver, dvs. det er de samme spørgsmål igen og igen.


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. april 2018 af Stræbende

Jeg kan sende dig gamle bioteknologi A eksamenssæt, hvis du vil. Bare skriv din mail.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Ej, tusind tak skal du have. Det betyder meget mere end du aner! 

Jeg har nemlig grundbog i bioteknologi 1 og 2. Synes du de er basis nok for at komme op på niveau ift. skriftlighed? 

Synes du, at du kan mærke forskel? Jeg vil uden tvivl (!!) følge dine råd, og så håber jeg, at jeg kommer til at se gode resultater til sommer!


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Jeg sender min mail til dig i en privatbesked, hvis det er okay?


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Jeg har sendt min mail til dig, #3 :-)


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. april 2018 af Stræbende

Jeg har sendt en mail med en masse gamle eksamenssæt.

I forhold til dine spørgsmål i 3#, så skal du være klar over at bioteknologi 1 og 2 kun giver dig et redegørende overblik over tingende. Hvis du op på et højere taksonomisk (dvs. en høj karakter) så mener jeg at du skal øve dig på opgaverne i bogen og gamle eksamenssæt. Du kan evt. kigge på de eksamensopgaver som har med det kapitel du arbejder med at gøre. Kan du redegøre, forstå, anvende, analysere, og i sidste ende vurdere det du har læst, så er du oppe på et 12-tal. Læs et kapitel eller to pr. uge, skriv noter samtidig, løs opgaver fra bogen til sidst efter du har skrevet noter. Husk at gemme dine besvarelser.

I forhold til om jeg kan mærke forskel, så er svaret JA. F.eks. snakkede vi forleden i i klassen om genregulering. Jeg havde både læst de sider jeg havde for (fra en anden bog) plus siderne om genregulering i bioteknologi 1 og 2 (som egentlig ikke er bøger som min skole udleverer, men fordi min søster går på stx så kan jeg bruge dem). Jeg kunne mærke at jeg havde forstået principperne i genregulering MEGET bedre end mine klassekammerater. Det hjælper meget at læse om et emne to eller tre forskellige steder. Det kan godt virke lidt meget, men så tag kun udgangspunkt i din grundbog når du skal skrive noter - du kan så tilføje så detaljer fra andre hjemmesider/bøger du læser. Lige nu er jeg i gang med at færdiggøre alt om DNA; replikation, proteinsyntesen, nedarvning, genteknologi og DNA-teknikker (PCR, gelelektroforese osv.), genregulering og epigenetik. Jeg gøre det på følgende måde:

- Læs og skriv noter til kapitlerne "DNA og gener", "genteknologi", "dyrkning af mikroorganismer" i Grundbog i bioteknologi 1 og 2. Løs undervejs de opgaver der er til hvert kapitel (du behøver ikke at løse alle opgaver - tag kun udgangspunkt i de opgaver som du har svært ved - på den måde sparer du tid.)

- Læs alt teori i forløbet "moderne teknologi" i biotechacademy - tilføj evt. noter til dine oprindelige noter, hvis der er ting som din grundbog ikke fik med. Prøv evt. at lave et forsøg eller to i deres virtuelle laboratorie. http://www.biotechacademy.dk/Undervisningsprojekter/Gymnasiale-projekter/genteknologi#teori

- Se. evt. videoer på engelsk som forklarer noget yderligere hvis du stadig ikke forstår det. Spørg evt. din lærer, imens du læser og skriver noter i ugen, om ting du ikke helt forstår.

Sørg for kun at bruge maks 1 uge på 1-2 kapitler, ellers når du ikke at læse og forstå det hele. Mange af kapitlerne kan du endda nå på en halv uge eller på en dag, hvis du har tid. Lad hver med at bruge meget tid på at skrive noter til noget som du alligevel forstår 100%.

- Løs i sidste ende rigtig mange gamle eksamenssæt. Det er det som hjælper mest med at få den høje karakter.

Skriv lige hvis du har/har ikke fået min mail, med de gamle eksamenssæt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Lige som svar, så har jeg desværre ikke modtaget din mail :-(

Jeg siger virkelig tusinde millioner tak. Jeg skal helt sikkert i gang igen. I en periode har min motivation desværre været dalende, men nu er jeg bare så meget mere motiveret - en stor tak til dig!

Jeg begynder fra i morgen af. I aften laver jeg afleveringer, og sørger for at få lavet lektier til tirsdag og onsdag, så jeg kan være helt ready til at starte på et kapitel fra i morgen af. Startede du også bare med at gennemgå emner fra 1.g?

Får du så tid til at øve dig på andet end bioteknologi? Eller føler du, at du har godt nok styr på resten?

- Forresten, så kunne jeg lige se, at du også har været til uni test, og at du også gerne vil studere medicin. Jeg håber, at vi begge kommer ind på vores drømmestudie til sommer! Det kunne være for nice, hvis vi en dag i fremtiden mødtes som læger. Haha!


Brugbart svar (1)

Svar #8
15. april 2018 af Stræbende

:D Det kunne virkelig være en drøm.

I forhold til din spørgsmål, så startede jeg faktisk i midten af 3.g, så jeg gav mig lidt mere rum; 2 uger til 2 kapitler. Men som sagt så kunne nogle kapitler laves på en enkelt dag.

Startede du også bare med at gennemgå emner fra 1.g?

Jeg prøver så jeg kan at følge grundbogen, fordi man kan hurtig blive forvirret over hvor man skal starte. De andre bøger/hjemmesider kan man altid læse bagefter. Start med grundbog i bioteknologi 1 og læs om cellen, skriv noter til det, hvilket kan gøres på 1-3 dage. Du kan derefter gøre det på to måder; tage kapitlerne i bogen som de kommer. Eller spring i det - f.eks. læs derefter om enzymer og enzymkinetik i bioteknologi 1 og 2. Lav en evt. en liste over hvilke kapitler du gerne vil nå over ugen (ugerne).

I forhold til om jeg får tid til andet, så har jeg f.eks. Kemi på A niveau. Dvs. meget af den kemi-del der står i bogen i bioteknologi behøver jeg egentlig ikke at skrive noter til, men bare læse for at repetere. Jeg føler jeg har godt nok styr på resten. Så længe jeg stadig skriver noter i timen og er aktiv, så er der intet galt. Brug især din weekender på bioteknologi, så kan du bruge afleveringerne i andre i hverdagene.

Du skal ikke miste motivationen. Det er nu det gælder! Du skal ud af gymnasiet med et højt snit, og også kan du altid puste ud efter. Hæld og lykke, og vi skrives ved.

Jeg prøver lige at sende mailen igen.


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Jeg giver den bare, alt hvad jeg har, så jeg kan nå alle kapitler inden jeg skal op til eksamen. 

Tusind tak for svar!

Jeg er sikker på, at vi nok skal komme i gennem det. Det håber jeg inderligt! Det bliver nogle hårde måneder, men det er det hele værd.

Al held og lykke til dig også! Det var mega rart lige at skrive med dig her!


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. april 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det kan sagtens nås, men det kræver noget arbejde. Held og lykke med det, så kan det være, at snittet også bliver til kvote 1 til medicin. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Tuuusind tak. Det kan sagtens nås. Det skal jeg bare huske på! Ja, jeg håber virkelig, at snittet bliver til kvote 1 på KU. 

Tak, tak, tak #10. 


Skriv et svar til: KIG HER: Er det muligt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.