Kemi

Kemi hjælp (oktetreglen og kovalent-binding)

18. april 2018 af Snøvsen1881 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hey alle.

Jeg er ved at lave eksamenspørgsmål, men forstår simpelthen ikke hvordan jeg forklarer hvordan glukose er opløseligt i vores blod. Skal inddrage både oktetsreglen og kovalent-binding. 

Vil sige tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. april 2018 af Heptan

Vores blod er vist mest vand, og glukose er opløseligt i vand fordi det er så polært (pga. de mange OH-grupper). Jeg ville inddrage intermolekylære kræfter.

Kan ikke se hvad det har at gøre med oktetreglen og kovalente bindinger.


Svar #2
19. april 2018 af Snøvsen1881 (Slettet)

Tak for svar.

Vi har ikke haft noget om intermolekylære kræfter, så kan ikke inddrage det. 

Kan nemlig heller ikke se hvad det har at gøre med dem, men der står altså at de skal inddrages, for at vise hvorfor det er opløseligt i blodet


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. april 2018 af Heptan

Okay, så forklar at glukose er et organisk molekyle der består af atomer som holdes sammen af kovalente bindinger. De kovalente bindinger gør at atomerne opfylder oktetreglen. Fx har et frit oxygenatom 6 elektroner, men i et molekyle når det har to kovalente bindinger så har det 8 elektroner og opfylder dermed oktetreglen.

Og igen, de mange OH-grupper gør at glukose er opløseligt i vand.


Svar #4
19. april 2018 af Snøvsen1881 (Slettet)

Jeg forstår det stadig ikke, altså min lærer har tegnet en kovalent binding, som ser sådan her ud:

https://i0.wp.com/ibog.isisc.systime.dk/fileadmin/indhold/ISBNXXXXXXXXXXXXX/Kapitel_12/opslag_12_f.png

Jeg tror at det forvirrer mig, at jeg ikke ved hvor O er henne i det hele?


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. april 2018 af Heptan

O var bare et eksempel, men det gælder alle atomer. Her er det bare C som har 4 elektroner normalt, men i et molekyle kan det have 8 og dermed opfylde oktetreglen. Som du kan se er der 8 elektroner.

H er lidt speciel fordi det er så lille. Det vil opfylde dubletreglen i stedet, dvs. det vil prøve at have 2 elektroner, og det har det også på dit billede.


Svar #6
20. april 2018 af Snøvsen1881 (Slettet)

Jeg mente mere om man kan lave en kovalent binding med c og o? Der er jo både C, O og H i glukose 

Kan ellers godt forstå hvad du mener og det er en stor hjælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. april 2018 af Heptan

Ja det kan man sagtens. Alle kemiske bindinger i molekyler er kovalente bindinger.


Alle stregerne på figuren til højre er kovalente bindinger. Der er også nogle kovalente bindinger der er skjult for at gøre strukturformlen simplere.


Svar #8
20. april 2018 af Snøvsen1881 (Slettet)

Så jeg skal egentlig bare forklare at på grund af de kovalente bindinger, så opfylder de oktetreglen - og derved bliver de automatisk hydrofile?


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. april 2018 af Heptan

Det har ikke noget at gøre med hydrofil.

Glukose er hydrofil fordi elektronegativitetsforskellen mellem C og O er stor, så der dannes permanente dipoler som gør molekylet polært.


Skriv et svar til: Kemi hjælp (oktetreglen og kovalent-binding)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.