Matematik

hvorfor bliver 1-1/5 +4/5 til 1+3/5? hvilken regel siger at minus bliver til plus?

25. april 2018 af 2gange (Slettet) - Niveau: 7. klasse

hejsa er i tvivl om hvorfor 1-1/5 +4/5 bliver til 1+3/5 er med på at at 3/5 kommer fra af at man pluser to brøker men hvilken regel siger at den tidligere minus bliver til plus?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2018 af guuoo2

\\1-\frac{1}{5}+\frac{4}{5}=\\1+\frac{-1}{5}+\frac{4}{5}= \\=1+\frac{-1+4}{5}=1+\frac{3}{5}


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. april 2018 af StoreNord

Du bruger minus'et til at trække 1/5 fra 4/5. Og så kan du ikke bruge det mere.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2018 af ringstedLC

Der er ikke nogen regel for det. Men hvis nu, der stod:

\begin{align*} -\frac{1}{5}+\frac{4}{5}&=\frac{-1+4}{5}=\frac{3}{5} \end{align}

eller uden femtedelene:

- 1 + 4 = 3


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. april 2018 af Eksperimentalfysikeren

\\1-\frac{1}{5} +\frac{4}{5}= \frac{5}{5}-\frac{1}{5}+\frac{4}{5}=\\ \frac{5-1}{5}+\frac{4}{5}= \frac{4}{5}+\frac{4}{5}=\\ \frac{4+4}{5}= \frac{8}{5}= \frac{5+3}{5}=\frac{5}{5}+\frac{3}{5}= 1 + \frac{3}{5}

Man regner fra venstre mod højre. Det gælder for de fleste regneudtryk. Hvis man har en række tal, der skal adderes, kan man godt addere i en anden rækkefølge. For addition gælder reglen (a+b)+c = a+(b+c). Derfor kan man skrive a+b+c uden at det giver problemer. Derimod er (a-b)+c ikke det samme som a-(b+c). Man skal her tænke på, at a-b i virkeligheden betyder a+(-b). Hvis man benytter det, er (a-b)+c = (a+(-b))+c = a+((-b)+c) = a+(-b+c).

Om sproget: Plusse og minusse hører ikke til i matematik. Det hedder enten addere og subtrahere eller lægge til og trække fra.


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2018 af guuoo2

Om sproget: Plusse og minusse hører ikke til i matematik. Det hedder enten addere og subtrahere eller lægge til og trække fra.

Hvis man skriver et 7-tal med streg igennem er det sikkert også forkert


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. april 2018 af StoreNord

Det er ihvertfald totalt overflødigt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. april 2018 af PeterValberg

Om sproget: Plusse og minusse hører ikke til i matematik. Det hedder enten addere og subtrahere eller lægge til og trække fra 


Jeg vil klart tilslutte mig den holdning, idet jeg helt klart mener, at eleverne
lige så godt kan lære at tale matematiksproget korrekt fra starten, - det forventer
jeg af mine elever.
Du kan addere, lægge til, bestemme sum, subtrahere, trække fra, bestemme differens,
men vær venlig at stoppe med at "plusse" og minusse", tak. 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: hvorfor bliver 1-1/5 +4/5 til 1+3/5? hvilken regel siger at minus bliver til plus?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.