Matematik

Fotografering

28. april 2018 af Louise1055 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Billedet viser et foto af luftballonens skygge.

Hvis du klikker her på linket under, åbnes luftballonens skygge indlagt i et koordinatsystem i programmet GeoGebra. Billedet viser et foto af luftballonens skygge.

https://tss-app.efif.dk/Eksamen/Eksamen/MatematikB-April2018/files/ballon_skygge/ballon_skygge.html

d) Opstil efter eget valg en matematisk model, der beskriver omridset af ballonhylstrets skygge, som det fremstår på billedet.

Ballonhylstrets skygge på billedet udgør en vis procentdel af hele billedet. 

e) Benyt modellen fra spørgsmål d til at bestemme denne procentdel.

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2018 af SuneChr

.SP 290420180045.JPG

Vedhæftet fil:SP 290420180045.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2018 af niels879 (Slettet)

Hvordan konstruerer man et passende polynomium for ballonen?

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. april 2018 af SuneChr

Vi skal kende skyggens bredde på det bredeste sted  2·f (x1) , derudover  x1 og skyggens højde x2 .
Med punkterne, som man skønsmæssigt må sætte i forhold til skyggens højde og bredde,
 0 , f (0)
x1 , f (x1)       og et krav om,  f '(x1) = 0
xj , f (xj)         hvor    x1 < xj < x2
x2 , f (x2)
kan vi opstille et 4'grads polynomium, som tilfredsstilles af de fem betingelser.
Vi skal med andre ord løse fem ligninger med de fem ubekendte, som er koefficienterne og konstantleddet i
4'grads polynomiet.
Man kan gå en lettere vej og forsøge med en polynomial regression på visse udvalgte punkter på skyggen.

Brugbart svar (0)

Svar #4

ja okay, jeg vælger nok at benytte regression. Må ærligt erkende jeg ikke helt fårstår hvordan jeg laver det 4'grads polynomium 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Men tak for hjælpen! :)

Skriv et svar til: Fotografering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.