Matematik

Hypotesetest

30. april 2018 af Aprovst71 - Niveau: B-niveau

Håber nogen kan hjælpe!!!

Jeg er igang med en opgave der omhandler at slå sek´sere med en terning, med sandsynlighed på 1/6

Jeg vedhæfter opgaven

Jeg har svært ved at tolke på resultatet, i forhold til at min signifikansniveau er 5%

Der er her jeg er gået i stå.

Vedhæftet fil: Udklip. opgave 3,PNG.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. april 2018 af AMelev

Jeg kan ikke forstå, hvordan p-værdien på 0.16 er fremkommet.

Nulhypotese H0: Terningen er ærlig (mht. seksere), dvs. at P(sekser) = 1/6

Du kan lave en binomialtest. Da både små og store værdier er kritiske for hypotesen, er det en dobbeltsidet test. Derfor deles signifikansniveauet med 2½% til hver side.

X ~ b(20,1/6)
P(X ≤ 0) = 0.026084 = 2.6% > 2.5%, så der er ingen kritisk værdi i den lave ende, da 0 jo er den laveste værdi.
P(X ≥ 8) = 1 - P(X ≤ 7) = 0.011253 =1.1% < 2.5%
P(X ≥ 7) = 1 - P(X ≤ 6) = 0.037135 = 3.7% > 2.5%
Den kritiske værdi til højre er altså 8. Den kritiske mængde er K = {8, 9,10, ... , 20} og acceptmængden
A = {0, 1, .... , 6 ,7}.
Da testresultatet 7 ligger i acceptmængden, kan du ikke på signifikansniveau 5% forkaste nulhypotesen og må acceptere, at P(sekser) = 1/6.

Hvis du i stedet havde testet med chi2-Goodness of fit med 5% signifikansniveau, havde du fået et andet resultat:
Obs = {7,13}, Forv = {20·1/6, 20·1/6} og antal frihedsgrader df = 1
Så havde du fået en testsandsynlighed p = 0.027807 = 2.8% < 5% og måtte altså forkaste nulhypotesen.


Svar #2
30. april 2018 af Aprovst71

tusind tak for svar


Svar #3
01. maj 2018 af Aprovst71

Jeg vil gerne bruge formlen som vi lært,

Formlen for binomial koefficient

og formlen for binomialfordeling/sandsynligheden

Jeg kan godt se hvor tallene kommer fra

ved hjælp af n,r,p

Det er ved stilprøven at det går galt

Vil du hjælpe med at indsætte tallene i disse formler,

så får jeg også de rigtige tal


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. maj 2018 af AMelev

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener. 
Når du har bestemt acceptmængden og den kritiske mængde, skal du bare se, om stikprøveresultatet ligger i den ene eller den anden.
Alle stikprøveresultater mellem 0 og 7 bevirker accept af hypotesen, og alle fra 8 og opefter bevirker forkastelse af hypotesen.

Hvis stikprøveresultatet havde været fx 10 seksere, skulle du forkaste resultatet, da 10 ligger i den kritiske mængde.
Hvis stikprøveresultatet havde været fx 5, skulle du acceptere hypotesen.


Svar #5
01. maj 2018 af Aprovst71

Kan du prøve at opstille regnestykket så jeg forstår det bedre,, mht acceptmængden og den kritiske mængde, forstår ikke helt den måde du opstillede det tidligere.


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. maj 2018 af AMelev

Den kritiske værdi til venstre kv er den sidste værdi, hvor den kumuledede sandsynlighed holder sig under siginifikansniveauet. Den kritiske mængde til venstre er således Kv = {0,1,....,kv).
Tilsvarende er den højre kritiske værdi kh den første, hvor de kumulerede sandsynligheder derfra og op holder sig under siginifikansniveauet. Den kritiske mængde til højre er dermed Kh = {kh, ...,n}.
Acceptmængden A = {kv, ..., kh } er de værdier, der vil medføre en accept af hypotesen.
Man er nødt til at prøve sig frem ved beregning af de kumulerede frekvenser for at se, hvor signifikansniveaet skiller dem, og derudfra fastlægge de kritiske værdier.
Jeg har lavet et Excelark, hvor du kan prøve dig frem, da jeg ikke ved, hvilket CAS-værkjøj du benytter.

Hvis du bare skal tjekke, om et testresultat (X = r) understøtter hypotesen kan du sådan set nøjes med at beregne P(X ≤ r) og P(X ≥ r) og se, om de ligger over eller under signifikansniveauet, men hvis du skal angive, hvilke testresultater, der understøtter hyptesen, skal du beatemme acceptmængden.

Vedhæftet fil:Binomialtest.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. maj 2018 af AMelev

Du får også lige denne.


Skriv et svar til: Hypotesetest

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.