Biologi

Knoldrods bakterier og hæmoglobin

22. maj 2018 af mela1329 - Niveau: C-niveau

Hej alle.

jeg skal til eksamen i NAT og har altid troet, at hæmoglobin var det stof der bandt oxygen fx i knoldrodsbakterier. For jeg ved  nemlig, at knoldrødsbakterierne binder oxygenen for, at nitrogenfikseringen kan ske.

Jeg kan også godt påvise, at der vil være 2 røde prikker inde i knoldende, men så giver det bare ikke helt mening hvis det er rødt, hvilket påviser oxygenen?

Jeg prøver at sammenligne det med de rødeblodlegmer, som transportere oxygen og de er jo røde, så er lidt forvirret.

Håber nogen kan hjælpe.


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. maj 2018 af Lillon (Slettet)

De røde prikker inde i knoldene viser dig, at dér er leghæmoglobin, ikke at dér er oxygen. Hæmoglobin og leghæmoglobin (der findes i rodknoldene) er røde, fordi molekylerne indeholder jern (II)-ioner i deres hæmgruppe. Når hæmgruppen binder oxygen, så skifter farven fra lyserød til mørkerød.

Bindingen sker ved overfladen af den inficerede plantecelle, og leghæmoglobin giver oxygenet videre til bakteriens respirationskæde, hvor oxygenet bliver reduceret til vand. Leghæmoglobins binding til oxygen er 10 gange så stor som hæmoglobins. Inde i bakterien, hvor nitrogenfikseringen finder sted, sikres dermed den nødvendige lave oxygenkoncentration. Se billede.

Figure 2. A root nodule showing the exchange of C and N between the host and bacteriod. Leg, Leghemoglobin; RC, bacterial respiratory chain; NC, the nitrogenase complex; SS, Suc synthase.

(billede er fra artiklen: Will Elevated Carbon Dioxide Concentration Amplify the Benefits of Nitrogen Fixation in Legumes? Alistair Rogers, Elizabeth A. Ainsworth, and Andrew D.B. Leakey, in Plant Pysiology, September 2009 http://www.plantphysiol.org/content/151/3/1009)


Svar #2
22. maj 2018 af mela1329

Tusind tak, det var hjælpsomt!


Skriv et svar til: Knoldrods bakterier og hæmoglobin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.