Matematik

Find V i et parallellogram . Vilkårlige trekanter

22. maj 2018 af GymLiv - Niveau: C-niveau

Hej alle. Jeg sidder i noget af en "hårdknude" med en matematik opgave.

Første billede i det vedlagte word-dokument er opgave beskrivelsen. Billedet efter er min beregning af den ene del af V. Så kommer et billede af en illustrering af den del af V jeg har beregnet. Men den sidste del af V ved jeg ikke hvordan jeg skal beregne. Tænker at jeg skal regne en del andre vinkler for at nå hen til den sidste del af V. Det skal siges at jeg selvføglelig har delt parallellogramet op i trekanter efter diagonalerne. Derfor kan jeg kun se at der er en trekant som jeg på nuværende tidspunkt kan beregne vinkler i, den er markeret på det sidste billede (det var også den trekant jeg beregnede den første del af V i). Men hvad for nogle vinkler osv. jeg skal bergne for at finde den sidste del V kan jeg simpelthen ikke se. Så håber virkelig der er nogle som vil hjælpe mig :)

På forhånd tak.

Vedhæftet fil: Dok2.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. maj 2018 af ringstedLC

Læg dine billeder op på SP, et i hvert svar og skriv lige kort hvad billedet viser.

Så er det meget nemmere at hjælpe dig.


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. maj 2018 af SuneChr

.SP 220520182107.JPG

Vedhæftet fil:SP 220520182107.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #3
22. maj 2018 af ringstedLC

#1: ...og så havde det været oplagt at henvise til den oprindelige tråd:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1832420


Svar #4
22. maj 2018 af GymLiv

Her ses opgave beskrivelsen

Vedhæftet fil:vt.PNG

Svar #5
22. maj 2018 af GymLiv

Her ses beregningen af første del af V

Vedhæftet fil:crf0eo.PNG

Svar #6
22. maj 2018 af GymLiv

Illustrering af den del af V jeg kender og den jeg ikke kender

Vedhæftet fil:kkojij.PNG

Svar #7
22. maj 2018 af GymLiv

Den sidste del af V, kan jeg ikke se hvordan jeg skal beregne. Tænker at jeg skal regne en del andre vinkler for at nå hen til den sidste del af V. Det skal siges at jeg selvføglelig har delt parallellogramet op i trekanter efter diagonalerne. Derfor kan jeg kun se at der er en trekant som jeg på nuværende tidspunkt kan beregne vinkler i, den er markeret på dette billede (det var også den trekant jeg beregnede den første del af V i). Men hvad for nogle vinkler osv. jeg skal bergne for at finde den sidste del V kan jeg simpelthen ikke se

Vedhæftet fil:defpefpa.PNG

Svar #8
22. maj 2018 af GymLiv

Nu skulle opstillingen gerne være mere overskuelig. Og SuneCHR kan du uddybe dine tanker bag det du illustrerer?


Brugbart svar (1)

Svar #9
22. maj 2018 af StoreNord

Jeg har en ide. Hvis karmsiderne var lodrette ville diagonalerne være lige lange, 109+110=219.
Så var højden  √(219²-81²) = √41400 = 203,5.

I den skæve situation kender du så de tre sidelængder i den trekant, hvor du skal finde vinkel V.


Brugbart svar (1)

Svar #10
22. maj 2018 af StoreNord

Nej, den er ikke så skæv, som den så ud til.                  :)Find V i et parallellogram.png


Brugbart svar (1)

Svar #11
22. maj 2018 af SuneChr

# 8   Efter anmodning, -  har vi i # 2:
SP 220520182335.JPG

Vedhæftet fil:SP 220520182335.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #12
22. maj 2018 af StoreNord

Det er også dèn vinkel, jeg får.            :)


Brugbart svar (1)

Svar #13
23. maj 2018 af ringstedLC

#9: Diagonalen kan ikke beregnes på den måde. Grunden til at din højde passer (næsten) er kun, at vinklen er så tæt på 90º.


Svar #14
23. maj 2018 af GymLiv

Hej alle, mange tak for svarene de har hjulpet. Men er det en sinus eller cosinus relation jeg skal bruge for at beregne V_2 i trekant V_2XZ som er vist på vedhæftede billede. Det jeg selv tænker er at bruge relationen for COS(A) men jeg kender jo ikke siden b i den formlen som svarer til min side x. Så hvad gør jeg der?

Vedhæftet fil:oooo.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #15
23. maj 2018 af StoreNord

Jeg må indrømme, at metoden i #9 er ukorrekt. (Efter at have afprøvet det i Geogebra)

#14 I din trekant går jeg ud fra, at du kender en vinkel og to tilstødende sider.
Så skal du først bruge cosinus til at finde karmsiden.
Derefter skal du bruge sinus til at finde v2.


Skriv et svar til: Find V i et parallellogram . Vilkårlige trekanter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.