Studievejledning

Hvor meget vægter mine karakterer?

26. maj 2018 af Natashha (Slettet)

Hej

Her kommer en lille forhistorie.

Jeg fik 10 i skriftlig og mundtlig årskarakterer på matematik B. Min eksamen(som var i går) gik virkelig dårlig, selvom jeg var op i virkelig nemme opgaver, synes jeg i hvert fald selv. Jeg har aldrig oplevet, at være så nervøs, at jeg ikke kunne holde en blyant. Jeg begyndte lidt at græde, mit hjerte bankede voldsomt, mine hænder svedte og jeg kunne slet ikke læse og forstå. Det er helt underligt, synes jeg. Mine hænder rystede så meget, at jeg skrev virkelig grimt og kunne altså dårligt selv læse det. Jeg besvarede derfor ikke opgaverne fyldestgørende nok, eller rigtigt i delprøven uden hjælpemidler. Det var altsammen virkelig sjusket og dårlig formuleret. Skrev også meget lidt tekst, og selvom jeg vidste, at jeg havde løst en opgave forkert, og godt kunne løse den rigtigt, gjorde jeg det ikke - for jeg kunne ikke magte at viske ud og skrive igen. Jeg sad derfor bare der, og vidste, at jeg havde lavede forkerte opgaver, men kunne intet gøre ved det. Har aldrig oplvet noget lignende til en eksamen eller noget som helst i mit liv. Det virker næsten som noget ud af en amerikansk film, men det er altså virkelig hvad, der skete. Til delprøven med hjælpemidler fik jeg det lidt bedre af en eller anden grund i forhold til mine hænder, der rystede, men jeg læste ikke nogen opgaver ordentligt igennem og ville bare ud derfra - hvilket slet ikke ligner mig, der er virkelig perfektionist. Jeg var VIRKELIG helt ved siden af mig selv.

Men her kommer mit spørgsmål så:

Hvis jeg har fået to 10-taller i årskarakterer, men så får 02 til eksamen. Hvad betyder det så? Kan det 02 ses nogen steder? Er det sådan, at man dividerer 2-tallet med mine andre karakterer, og hvordan vægter det? Er virkelig nysgerrig. Har virkelig brug for at få det afklaret, har nemlig ikke kunne sove siden i går pga. jeg har tænkt på hvor meget, jeg ligesom har fucket min eksamen op - selvom jeg ved, at jeg sagtens kunne have fået et 10-tal.

Vh. Nas


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2018 af henzz (Slettet)

Kan du evt. indsætte opgavesættet fra igår?


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. maj 2018 af sjls

Eksamenskarakteren tæller ligeså meget som én af dine årskarakterer i matematik B - altså henholdsvis skriftligt eller mundtligt. De vægter alle 0,75, og selv hvis du får 02 i din eksamen, forsvinder dine 10-taller i matematik ikke fra eksamensbeviset. Dit vægtede gennemsnit i matematik B bliver blot \frac{0.75*10+0.75*10+0.75*02}{0.75+0.75+0.75}=\frac{0.75*22}{2.25}=\frac{22}{3}\approx 7.33.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2018 af forvirretmatey

FIrst of all, sket er sket, det hjælper virkelig ikke at blive ved med at tænke på det. Men det kommer til at stå i eksamenbeviset.

Desuden har jeg forstået det som at man finder gennemsnittet af karakterne altså din skriftlige + mundtlig

så dit gennemsnit i mat vil være noget a la 6. Da dit årskarakter gennemsnit er 10 +2 = > 12 /2 =6

Btw vil du lægge opgaverne op eller sende over mail?  skal selv op til mat og er sinds bang 

ps. sorry for all the typos


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2018 af forvirretmatey

Ellers prøv at tjekke softit.dk, den er nok helt præcis 


Skriv et svar til: Hvor meget vægter mine karakterer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.