Dansk

Please har virkelig brug for hjælp

03. juni 2018 af Fatima2904 - Niveau: 9. klasse

Jeg er ved at analyserer "I danmark er jeg født..." af H.C. Andersen. Og jeg er ved at give et resume af hver strofe. Men ved ikke hvad det her betyder: Står mellem æblegård og humlehave.

Håber i vil hjælpe, it would be very appreciated! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2018 af Sveppalyf

I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme,
der har jeg rod, derfra min verden går.
Du danske sprog, du er min moders stemme,
så sødt velsignet du mit hjerte når.
Du danske friske strand,
hvor oldtids kæmpegrave
står mellem æblegård og humlehave,
dig elsker jeg! - Danmark, mit fædreland!

Først konstaterer han at han er født i Danmark og betragter det som sit hjem.

Så omtaler han meget positivt det danske sprog. Her benytter han en besjæling idet han siger "du" til sproget. Han appellerer til følelserne ved at forbinde det danske sprog med sin mors stemme.

Han prøver så at skabe et idyllisk billede af Danmarks natur med strande, æbletræer og haver med humleplanter. Samtidig forsøger han at flette Danmarks fortid sammen med nutiden (det med gravhøjene som står rundt om i landskabet) og dermed skabe et indtryk af at Danmark har en stolt fortid som stadig er en del af os idag.


Svar #2
03. juni 2018 af Fatima2904

Tak for det, men jeg er ikke igang med analysepunktet endnu. Jeg vil gerne fortælle et kort resume af strofen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2018 af Sveppalyf

Resume:

1. strofe:

H. C. Andersen fortæller at han er født i Danmark, betragter det som sit hjem og at dansk er hans sprog. Han observerer at Danmarks natur er smuk og idyllisk med fortidsminder i form af gravhøje rundt omkring i landskabet.

Er det noget i den stil du vil have?


Svar #4
03. juni 2018 af Fatima2904

Ellers tak, jeg forstod det fra dit første svar! Tak for hjælpen!:)


Svar #5
03. juni 2018 af Fatima2904

Ved du så hvad ham mener med:

 Hvor reder sommeren vel blomstersengen
mer rigt end her, ned til den åbne strand?
Hvor står fuld månen over kløverengen
så dejligt som i bøgens fædreland?


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juni 2018 af Sveppalyf

Igen forsøger han at skabe de her idylliske billeder med blomsterenge, bøgetræer og åbne strande. Han spørger om disse smukke scenarier findes smukkere andre steder, og det er selvfølgelig underforstået at det gør de ikke.


Svar #7
03. juni 2018 af Fatima2904

heller ikke i norge?


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. juni 2018 af Sveppalyf

Digtet er jo en hyldest til Danmark. Så når han retorisk spørger: "Er der noget sted hvor Månen står dejligere over kløverengen?", så skal det da forstås sådan at det er der da selvfølgelig ikke.

Andre landes digtere har selvfølgelig skrevet om at deres land er det smukkeste i verden.


Svar #9
03. juni 2018 af Fatima2904

Super mange tak. Jeg har aldrig læst eller set digtet før, så det kan være lidt svært at forstå den. (nu hvor den også er gammeldags) Men mange tak for hjælpen, det sætter jeg pris på:)


Skriv et svar til: Please har virkelig brug for hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.