Kemi

Hjælp til afstemning af redoxreaktion

06. juni 2018 af jcmatematikA - Niveau: B-niveau

Hej, kan ikke lige hitte ud af den her redoxreaktion, nogen der hurtig vil afstemme den for mig ? :-)

SO_{3}^{2-} + Mn^{3+} \rightarrow SO_{4}^{2-} + Mn^{2+} I sur opløsning

Tak 


Svar #1
06. juni 2018 af jcmatematikA

Og også den her :D

Mn^{2+} + IO_{4}^{-} \rightarrow MnO_{4}^{-} + IO_{3}^{-}  i sur opløsning


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juni 2018 af CrazyGirl1 (Slettet)

Jeg har en gudie til dig, så du måske selv kan prøve. Det hjælper altid at prøve selv :-D Så kan man også bedre forstå den til mundtligt :-D 


Svar #3
06. juni 2018 af jcmatematikA

Den modtager jeg gerne, men det grundlæggende har jeg ret godt styr på, men løber lidt hoved mod muren med de her små gutter. Mit problem opstår når der kommer flere atomer til, så magter jeg ikke at jonglere rundt med dem ..


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. juni 2018 af mathon

                 \small \overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{S}{O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +3}}}{Mn}{^{3+}}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{S}{O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +2}}}{Mn}{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}               \small \textbf{ikke afstemt}

                          


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. juni 2018 af mathon

        op   ned   antal
S       2               1
Mn           1        2

\small \textup{afstemning af op- og nedgange:}

                 \small \small S{O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{^{3+}}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; S{O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}

\small \textup{afstemning af ladning:}

                 \small S{O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{^{3+}}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; S{O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, H^+\, _{\textit{(aq)}}

\small \textup{afstemning af hydrogen:}

                 \small S{O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{^{3+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightarrow \; S{O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, H^+\, _{\textit{(aq)}}

\small \textup{oxygen stemmer.}

                          


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. juni 2018 af CrazyGirl1 (Slettet)

Dette er selvfølgelig bare et eksempel :-D

Vedhæftet fil:Redox afstemning.docx

Brugbart svar (1)

Svar #7
07. juni 2018 af mathon

                \small \overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{Mn}{^{2+}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{I}{\! \! O_4}^-\; \rightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Red} +7}}}{Mn}{O_4}^-\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +5}}}{I}{\! \! O_3}^-

    
            op   ned   antal
Mn       5                2
I                   2        5 

\small \textup{afstemning af op- og nedgange:}

               \small 2\, Mn{^{2+}}\; +\; 5\, I{O_4}^-\; \rightarrow \; 2\, Mn{O_4}^-\; +\; 5\, I{ O_3}^-

\small \textup{afstemning af ladning:}

               \small 2\, Mn{^{2+}}\; +\; 5\, I{O_4}^-\; \rightarrow \; 2\, Mn{O_4}^-\; +\; 5\, I{ O_3}^-\; +\; 6\, H^+

\small \textup{afstemning af hydrogen:}

               \small 2\, Mn{^{2+}}\; +\; 5\, I{O_4}^-\; +\; 3\, H_2O\; \rightarrow \; 2\, Mn{O_4}^-\; +\; 5\, I{ O_3}^-\; +\; 6\, H^+

\small \textup{oxygen stemmer.}


Skriv et svar til: Hjælp til afstemning af redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.