Dansk

Mundtligt dansk eksamen!! hjælp!!

07. juni 2018 af sss02 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg skal op til mundtlig dansk her i næste uge.

Jeg har trukket overemnet ''opinions tekser'' - artikler hvor der er en mening i. 

- Og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal snakke om, fordi jeg ved næsten ikke noget om sagprosa. Eller jo det gør jeg vel, men ikke hvor det er sådan jeg er selvsikker. Naturligvis skal jeg snakke om fortolkningsområder og analysere, men hvad skal jeg ellers snakke om også. Skal jeg overhovedet snakke om andet? Det kan godt være lidt forvirrende det jeg prøver at sige. Men jeg kan ikke sige det på en anden måde ligenu, håber i forstår hvad jeg mener. 

- Jeg har et debatindlæg btw, og hvordan skal jeg forklare at det er et debatindlæg?

tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2018 af OliverHviid

Lav en retorisk analyse af teksten. Fx kunne du opbygge den på følgende måde:

intro (til selve teksten, emnet etc.), appelformer, retoriske virkemidler  (som fx anaforer, epiforer, trikoloner mm.), argumentationens tre faser, vurdering af tekstens gennemslagskraft (konklusion) og så en perspektivering til andet læst materiale og eller andre genrer til sidst. Dette er blot et forslag. Jeg håber at det hjalp lidt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juni 2018 af Mohamed33 (Slettet)

Hej jeg skal til eksamen i næste uger jeg har trukket en emmet som hedder skæve eksistenser jeg ved ikke hvad skal jeg gør

Kender er nogen opgaver som handler om skæve eksistenser ? Tak

Skriv et svar til: Mundtligt dansk eksamen!! hjælp!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.