Matematik
Hvorfor beviser vi regneregler for differentiation mht. ét punkt?
Hej Studieportalen
Jeg har undret mig over, hvorfor vi i (nogle) lærebøger beviser regneregler for differentation i fht. kun ét punkt, eksempelvis. Hvad er fordelen ved dette, i stedet for blot at sige;
Antag at f og g er differentiable i , som er en delmængde af de reelle tal. Det gælder, at
Hvor .
Ovenstående 'dækker' jo mere, end blot at fortælle, at regnereglen gælder for ét punkt:
Jeg har også fundet eksempler, hvor sætningen skrives generelt op for alle x. Men i selve beviset, så bruger vi pludselig kun ét punkt . Eksempelvis:
og næste - og sidste - skridt i beviset
Hvad er ræsonnementet i at gå fra til at have bevist det for alle x lige pludselig? Og kunne vi så ikke lige så godt have bevist det for alle x og helt undlade
?
Svar #1
08. juni 2018 af SådanDa
Ideen er at hvis man kan vi det for et vilkårligt valgt punkt x0 i I, så må det gælde for alle punkter i I.
Da man i beviset ikke antager andet om punktet x0 end at det ligger i I, kan man jo "genbruge" beviset for hvilket som helst andet punkt x1 fra I.
Altså, hvis man vil bevise en egenskab for alle tal fra en mængde, er det nok at vise at egenskaben gælder for et hvilket som helst vilkårligt tal fra mængden.
"Og kunne vi så ikke lige så godt have bevist det for alle x og helt undlade x0?" - jeg ved ikke helt hvordan du ville bevise det for alle x på en gang? Det kan man helt sikkert godt, men jeg tror ikke umiddelbart det er så simpelt, hvis du har en god ide er du velkommen til skrive den her!
Svar #2
08. juni 2018 af guuoo2 (Slettet)
Du skriver x0 og Δx. Du kan sagtens droppe x0 og kalde dem for x og Δx.
Når nogle skriver x0 er det typisk fordi de kalder lim-variablen for x og lader den gå mod x0.
Svar #3
08. juni 2018 af jse38 (Slettet)
#1 "Og kunne vi så ikke lige så godt have bevist det for alle x og helt undlade x0?" - jeg ved ikke helt hvordan du ville bevise det for alle x på en gang? Det kan man helt sikkert godt, men jeg tror ikke umiddelbart det er så simpelt, hvis du har en god ide er du velkommen til skrive den her!
Kan man ikke blot sige, at man antager f og h er differentiable i hele definitionsmængden. Vi laver en ny funktion h(x)
og beviser at således
og dermed
For alle
Svar #4
08. juni 2018 af SådanDa
Men her gør du jo præcis det samme? Du vælger x vilkårligt, og viser at det gælder for dette x. Da x er valgt vilkårligt må det gælde for alle x.
Om du kalder det x eller x0 er underordnet, du vælger et vilkårligt element, holder det fast, og viser dit udsagn.
Svar #5
08. juni 2018 af jse38 (Slettet)
#4Men her gør du jo præcis det samme? Du vælger x vilkårligt, og viser at det gælder for dette x. Da x er valgt vilkårligt må det gælde for alle x.
Om du kalder det x eller x0 er underordnet, du vælger et vilkårligt element, holder det fast, og viser dit udsagn.
Ah tak - nu tror jeg, at jeg kan se det. Det krævede, at jeg kiggede geometrisk på tretrinsreglen. Selvfølgelig bliver x også nødt til at holdes konstant som x0.
Nu synes jeg faktisk, at det ligger op til mere forvirring at skrive x istedet for x0, da man kunne tro, at x kan variere :-)
Skriv et svar til: Hvorfor beviser vi regneregler for differentiation mht. ét punkt?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.