Studievalg og videregående studie

Psykolog (egenskaber) og lign. uni. uddannelser

10. juni 2018 af Stella1998

Hej, 

Jeg overvejer at læse psykologi, da jeg finder alt om psykologi og forståelsen af et indvid og gruppe ekstremt spændende. Jeg har ingen interrese i at arbejde som bla. erhverspsykolog og har herudover en lyst til at arbejde med udsatte sociale grupper i DK/resten af verden, men jeg er usikker på om jobbet som klinisk psykolog er "noget for mig". 

- Hvilke egenskaber (især personlige egenskaber) bør en god psykolog have?

- Hvilke jobs/universitetsuddannelser er gode for nogle med en interrese for kultur og social udsatte grupper (Jobbet skal have en fin løn og en forholdsvis lav/normal ledigehed --> derfor antropologi udelukket) 

- Psykiatere er uddannede læger, men er det på nogle muligt at uddannese sig som psykolog og dernæst blive psykiater og dermed være i stand til at udskrive medicin? 

Andre der læser/har læst uddannelsen psykologi og lign. må meget gerne skrive, hvordan jeres oplevelse af studiet var (overvejer at læse på KU) og hvilket job/felt i overvejer eller har. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2018 af guzbak

1. Det er svært at definere hvilke gode egenskaber man skal have, da der er mange.

Hvis der skal sættes nogle ord på, ville jeg først og fremmest mene at man skal være rummelig, have empati, være i stand til at etablere et patient-klientielt forhold samt være neutral i forhold til patientens historie (ikke dømme patienterne)

2. Nu får du en blanding af både uni og ikke-uni uddannelser jeg kom til at tænke på.

Socialrådgiver, psykiater, sociologi, folkesundhedsvidenskab, sociologi og kulturanalyse, statskundskab, pædagog for udsatte, psykoterapi.

Der er mange muligheder. Du må tage til nogle Åbent Hus arrangementer og høre nærmere.

3. Den eneste vej er at læse medicin. En psykolog er ikke en læge, og er derfor ikke autoriseret til at udskrive recepter. Psykiatrien er et speciale inden for lægevidenskaben, hvorfor du ikke kan blive psykiater via psykolog vejen. Basisuddannelsen er vidt forskellige, hvor psykologer er samfundsvidenskabelige og læger er naturvidenskabelige. 

4. Jeg har kun haft to fag på psykologi KU som en del af min uddannelse og læser medicin nu. Hvis der er noget jeg kan hjælpe med, skriver du bare. Ellers ved jeg at der findes en stor facebook gruppe for psykologi studerende på KU, hvor du kan skrive derinde. Der er masser hjælp at hente.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Psykolog (egenskaber) og lign. uni. uddannelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.