Kemi

Hvad er mol??

18. juni 2018 af carolineborg (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal forklare hvad mol og molarmasse betyder i kemi, men jeg forstår godt molarmasse, men ikke mol... HJÆLP


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2018 af FHJJ (Slettet)

Mol er bare et antal. Man har defineret en enhed, der hedder mol, fordi der i kemi altid er utrolig mange formelenheder. Ét mol er defineret  6,023 * 1023 formelenheder (Avogadros konstant). Dvs. at har du ét mol af et stof, har du 6,023 * 1023 formelenheder af det givne stof. Ét mol er altså ikke det samme for hvert stof, da det kommer an på stoffets molarmasse.

Det er i hvert fald sådan, jeg forstår mol. Endelig ret mig, hvis det er forkert, hvad jeg skriver. 


Svar #2
18. juni 2018 af carolineborg (Slettet)

Det giver okay mening, tak!

Men hvis du kan komme med nogle eksempler ud fra nogle stoffer, ville det være en stor hjælp :))

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni 2018 af Sveppalyf

Mol er et stykmål ligesom dusin og snese. 1 mol er lig med 6,022141*1023 stykker. Tallet kaldes Avogadros konstant NA.

Det er vist ikke en del af dit pensum, men den præcise definition på mol er:

1 mol = antallet af 12C-atomer i 12 g 12C

Det korte med det lange er at man har defineret mol sådan at 1 mol nukleoner (fællesbetegnelse for protoner og neutroner) vejer 1 g. Man kan med andre ord beregne molarmassen af et stof ved at tælle hvor mange nukleoner der er i molekylet: Det samlede antal nukleoner i molekylet = stoffets molarmasse i g/mol.

Eksempel:

C2H5OH

Der er 2 C-atomer med hver 12 nukleoner. Der er 6 H-atomer med hver 1 nukleon. Der er 1 O-atom med 16 nukleoner. I alt er der 2*12 + 6 + 16 = 46 nukleoner. Og så har du at molarmassen af ethanol derfor er 46 g/mol.


Svar #4
18. juni 2018 af carolineborg (Slettet)

Tak for svar, tror nogenlunde jeg forstår 


Skriv et svar til: Hvad er mol??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.