Fysik

Destillation af vand

18. juni 2018 af carolinesvanee - Niveau: 9. klasse

Nogle der kan forklarer mig hvad der sker under destillation af vand?? Helt fra start til slut!! DET HASTER


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Du opvarmer vandet i en kolbe f.eks. til det koger. Du leder dampen fra vandet gennem et svalerør (et rør der indeholder en hul spiral hvor igennem der løber koldt vand). I svalerøret fortættes dampen til vand, som så løber ned gennem svalerøret og ud i en anden kolbe hvor du opsamler det. Vandet du opsamler, hedder destillatet og er det destillerede produkt (i dette tilfælde vand).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
18. juni 2018 af carolinesvanee

Mange tak, ved du hvad der sket fra start til slut altså alt det med bevægelses energi - kinetisk energi osv..

Hvis du ved det, kan du så sætte det i rækkefølge for mig


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Når du opvarmer vandet (tilfører termisk energi), får vandmolekylerne kinetisk energi (temperaturen stiger) - de bevæger sig hurtigere og hurtigere, indtil de bevæger sig hurtigt nok til, at kunne bryde de intermolekylære kræfter der holder dem sammen som en væske, og blive til damp (her stiger temperaturen ikke længere, fordi al den tilførte termiske energi, bliver brugt til faseskiftet mellem flydende og gasfrom). Når dampen fortættes, afgives der termisk energi til det kolde vand ved varmeudveksling og vandmolekylernes kinetiske energi falde - de bevæger sig langsommere. Vandmolekylernes bevægelse, bliver igen så "lille" at de intermolekylære kræfter er i stand til at holde vandmolekylerne sammen og de bliver til væske igen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
18. juni 2018 af carolinesvanee

MAnge tak, det var en kæmpe hjælp


Svar #5
18. juni 2018 af carolinesvanee

Hey igen når jeg skla lave elektrolyse af vand ved du så hvilken ion der bliver tiltrukket af hvad, mår jeg skriver denne sætning - 

Væskens positive ioner vil blive tiltrukket af katoden, mens væskens negative ioner vil blive tiltrukket af anoden. 

Hvilken ion vil tiltrække sig hvor? Når man laver elektrolyse af vand


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Hvis strømstyrken er stor nok, kan du bryde de kovalente bindinger mellem hydrogen og oxygen i vand (det hjælper hvis man tilsætter lidt svovlsyre). De positivt ladede H+ ioner vil blive triltrukket af den negative elektrode (katoden) og de negativt ladede O2- ioner vil blive tiltrukket af den positive elektrode (anoden).

I elektrolyse generelt, vil de positive ioner altid blive tiltrukket af den negative elektrode og de positive ioner af den negative elektrone.

Du kan læse en mere dyberegående (og videnskabelig mere nøjagtig) forklaring her: http://www.fysik7.dk/index.php/1020-vands-egenskaber/1022-elektrolyse-af-vand

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #7
18. juni 2018 af carolinesvanee

Tusind tak. Er der nogle vigtige begreber der er vigtigt at huske når man skal snakke/forklare om forsøget, altså elektrolyse af vand


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

I nederste del i det link jeg har sendt dig (lige efter konklusionen), står der nogle punkter du kan snakke om i forbindelse med forsøget.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #9
18. juni 2018 af carolinesvanee

Tusind tak, det vil jeg tjekke ud nu


Skriv et svar til: Destillation af vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.