Biologi

HJÆLP Stabil Angina Pectoris

19. juni 2018 af caroline01020304 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej med jer! 

Jeg skal til eksamen på fredag 1. semester sygeplejerske og har i den forbindelse et par spørgsmål. I forbindelse med Stabil Angina Pectoris, som jeg håber I kan hjælpe med. 

Vi er enige om, at arterierne altid fører blodet FRA hjertet og venerne altid fører blodet TIL hjertet? Hvordan kan det så være, at hjertet får sin blodforsyning gennem koronararterinerne. Hvis man får Stabil Angina Pectoris, er det jo åreforkalning i koronararterierne, jeg ville bare tro, at det var åreforkalning i venerne, som er dem som fører blodet TIL hjeret? Jeg ved godt, at det er et skide dumt spørgsmål, men håber meget at én af jer kan hjælpe mig! 

Mange hilsner den forvirrede 


Svar #1
19. juni 2018 af caroline01020304 (Slettet)

Jeg har lige et spørgsmål til. Denne sætning er vel ikke korrekt: Motion har en blodtrykssækende effekt, pga. øget sympaticus påvirkning af arteriolerne? 

Sympaticus får blodtrykket til at stige, så det er vel ikke korrekt? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2018 af BiologyNerd

Det er en god huskeregel at sige, at vener fører blod TIL hjertet og arterier FRA hjertet. Men en endnu vigtigere huskeregel er, at venerne fører iltfattigt blod tilbage hjertet (som kan sende det videre til lungerne, så det igen er iltrigt), hvorimod arterierne fører iltrigt blod rundt til alle de organer, som har brug for ilt - herunder hjertet selv! Det kan nemlig ikke bare optage ilt fra det blod, der føres gennem hjertekamrene, og derfor skal en arterie også føre direkte til hjertet.

Håber det hjalp :-)


Svar #3
20. juni 2018 af caroline01020304 (Slettet)

Ej det hjalp så meget. Tusind tak! 


Skriv et svar til: HJÆLP Stabil Angina Pectoris

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.