Dansk

Klage over skriftlig karakter i dansk

23. juni 2018 af mett214f (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Har lige fået mine skriftlig karakter og har fået 02 i skriftlig dansk. Jeg blev skuffet og irriteret. Jeg går på HF og ved ikke hvordan jeg ligger karakter mæssigt, men til terminsprøven fik jeg 7. Jeg er normalt stærkt fagligt i dansk. Derfor skrev jeg til min dansk lærer om hvorfor og fik ham til at læse den. Han mener at der er belæg for at klage. Synes det er svært at skrive og ved ikke hvordan og hvad man skal skrive. Det trækker mit gennemsnit ned og det er træls da jeg bliver student i år. Derfor vil jeg lige høre om i vil læse den og vurdere om den er mere værd end 02. 

I kan lige se opgaveformuleringen og opgaven

Opgaveforumleringen 

Skriv en analyserende artikel om novellen Vadehavet af Dorthe Nors. 
Din artikel skal indeholde en analyse og fortolkning af Vadehavet (tekst 2), hvor du bl.a. fokuserer på, hvordan miljø og symbolik er med til at karakterisere personerne og deres indbyrdes forhold. 
Giv en perspektivering til fx genre eller tema.

Håber i kan hjælpe mig og tak på forhånd

Vedhæftet fil: Vadehavet eksamen final.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2018 af mortenjura123

Hej Mette.

Opgaven er meget kaotisk. Tegnsætningen i forhold til kommaer, punktummer m.v. bærer præg af, at du ikke har rettet opgaven, før du valgte at aflevere den. Det virker endvidere som om, at du ikke følger din analyse og argumentation til dørs, men at du i stedet springer sporadisk rundt i handlingsforløbet, og opgaven bærer i øvrigt præg af, at du gentager dig en del i tilfælde, hvor det synes at være unødvendigt.

Ét sted, som særligt virker arbitrært, er, at du i starten skriver, at man ikke kender til hovedpersonens køn, hvorefter du nederst på s. 1, midt s. 2 og nederst s. 3 beskriver hovedpersonen som "han".

I dit sted ville jeg se læringsmålene igennem og herefter tage stilling til, hvor mange af disse du mener at have opfyldt. Hvis du vurderer, at opgaven opfylder flere af læringsmålene, så burde du klage.

Personligt ville jeg bedømme opgaven til 2 eller et lille 4-tal. Jeg er dog ikke dansklærer, og jeg kan derfor ikke prale af at have samme pondus inden for feltet.

Mvh. Morten


Svar #2
23. juni 2018 af mett214f (Slettet)

Hej Morten

Tak for hjælpen og vurderingen. Det vil så prøve at gøre. 

Hilsen Mette


Skriv et svar til: Klage over skriftlig karakter i dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.