Kemi

Syntese af penicillin

25. juni 2018 af 10986 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg har virkelig brug for hjælp!

Til kemi B eksamen skal jeg kunne "Gør rede for syntesen af penicillin. Beskriv den grundlæggende opbygning og kemiske virkemekaniske af penicillin"

Og jeg forstår det ikke, pga af jeg kun kan finde tekster der står på alt for højt niveau....

Hvis nogle her inde skulle have lyst til at tegne, skrive en syntese omkring penicilin på meget pædagogisk, vil det virkelig være en KÆMPE hjælp!

For jeg må godt nok indrømme af jeg er stået af iforhold til det eksamenssprøgsmål.....


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2018 af ChemistryIsKey

Hmm, tror vi bliver nødt til at indsnævre dit spørgsmål lidt.

Mener du en totalsyntese af en type penicillin i laboratoriet, eller produktion af penicillin vha. mikroorganismer? Og hvilken type penicillin er der tale om (der er jo både penicillin G, V, benzylpenicillin osv.)? :)


Svar #2
26. juni 2018 af 10986

Hej - vi har indet andet fået at vide, end vi skal gøre rede for syntesen af penicillin - så det skal bare være de overordnet, hvad end de så er :-))

Brugbart svar (1)

Svar #3
26. juni 2018 af Heptan

Har I lavet projekt i det? Måske har I fået noget undervisningsmateriale der er mere specifikt?

Penicillin indeholder en karakteristisk firkantet beta-lactam ring (dvs. et cyklisk amid N-C=O). Desuden endnu et amid NH-C=O (til venstre) og en sulfidbinding. COOH kaldes en carboxylsyre, og det er en syre. Det er de vigtigste funktionelle grupper i molekylet. R kan være alt muligt.


Svar #4
26. juni 2018 af 10986

Mange tak! Har været til eksamen - og træk heldigvis ikke den :-)))

Skriv et svar til: Syntese af penicillin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.