Generelt

Hvilke studieråd kunne du tænke dig at have fået?

26. juni 2018 af sveegaard (Slettet)

Hej alle :)

Jeg arbejder på at skrive nogle korte hæfter, der indeholder generelle studietips, strategier til eksamen, organisering af studier etc.

I den anledning har jeg brug for at høre - hvilke råd og tips kunne I godt bruge/have brugt? Kan I effektivt tilrettelægge jeres studier, eller hvordan er det?

Skriv, hvad hjertet begærer - jeg lytter :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. juni 2018 af Smut1

Det var meget generelt: Tror du ikke, at du skal huske at skrive "råd fra AAU" og gerne "kemi-verden". Tør næsten godt at love dig, at råd fra en psykologistuderende fra KU er ubrugelige :D


Svar #2
26. juni 2018 af sveegaard (Slettet)

Det var også meningen; jeg tænkte på helt generelle råd til gymnasiet og uni :)

Men jeg skal da notere i hvert fald kemi og AAU.

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juni 2018 af guzbak

Jeg kunne godt have brugt at vide at man sagtens kan tage en linje man er god til og supplere fag op senere, for at få et bedre snit. Det var der ingen der forklarede mig før eller under første år i gymnasiet. Det er dog nogle år siden nu, og der er nok mere fokus på den slags i dag end før i tiden.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. august 2018 af KaroKJ (Slettet)

#3 Jeg kunne godt have brugt at vide at man sagtens kan tage en linje man er god til og supplere fag op senere, for at få et bedre snit. Det var der ingen der forklarede mig før eller under første år i gymnasiet. Det er dog nogle år siden nu, og der er nok mere fokus på den slags i dag end før i tiden.

Sådan fungerer tingene desværre ikke mere, så det kan ikke anbefales. Før kunne man supplere på GSK, hvor man blot skulle bestå faget - der forstod jeg godt dine råd. Men jf. den nye gymnasiereform der intræder næste skoleår, så har det supplerede fag stor indflydelse på dit snit. Får du 4/7 i mundtlig matematik C på dit linjefag og supplerer B-niveauet efterfløgende, så afhænger dit gennemsnit af vægten af den nye karakter. Hvis du eksempelvis får 02/4 på matematik B, så er det den nye karakter der gælder, og det vil mindske dit snit. Får du et snit på 10/12, så vil det ikke vægte på dit eksamensbevis - dvs. er der kommet strafregler på området, der sørger for at GSK aldrig kan blive brugt til at trække sine karakterer op og få et bedre snit, tværtimod. Klarer du dig bedre har det ingen betydning, og klarer du dig værre, så bliver du straffet. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. august 2018 af guzbak

Jeg startede også i 2009, så jeg tror gerne på at tingene har ændret sig. Men det lyder egentlig meget fair :-) ville dog stadig gerne have vidst det før slutningen af 2.g, hvis jeg selv skulle gøre noget om.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Hvilke studieråd kunne du tænke dig at have fået?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.