Fysik

Parallelforbindelse af induktans og resistans

08. juli 2018 af Gandhara (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Den vedhæftede billede indeholder opgaveformulering OG min forsøg på at løse opgaven!

Jeg har svært ved delopgave c) i den vedhæftede opgaveformulering, hvor jeg skal beregne serieforbindelsens cos\phi (effektfaktor). Dette er defineret som forholdet mellem strømmen gennem modstanden over den samlede strøm, men jeg får ikke det rigtige resultat som er 0.932.

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Svar #1
08. juli 2018 af Gandhara (Slettet)

Ingen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juli 2018 af Eksperimentalfysikeren

Fejlen ligger i, at du i næstsidste linie forsøger at finde den samlede strøm ved

I=\sqrt{I_{L}^{2} + I_{R}^{2}}

Dette gælder kun, hvis de to strømme har en faseforskel på π. Det er den

ikke her, fordi der er modstand i spolen.


Svar #3
08. juli 2018 af Gandhara (Slettet)

I så fald skal jeg kende den korrekte faseforskydningsvinkel, men hvordan finder jeg den, hvis den er forskellig fra 90 grader?


Brugbart svar (2)

Svar #4
08. juli 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg ville vælge at benytte komplekse tal:

Spolens impedans ZL = RL + jXL.

Strømmen gennem spolen er IL.

Spændingsforskellen over spolen er så V = ZL*IL.

Denne spændingsforskel er også over modstanden, så strømmen gennem modstanden er IR = V/R.

Den samlede strøm er så I = IL+IR.

Når du samler dette sammen, kan du se, at I er et komplekst tal, som du kan finde modulus og argument af. I stedet for at finde argumentet bør du direkte finde cos(φ). Den indgår som et mellemled, hvis du vil finde argumentet.


Svar #5
09. juli 2018 af Gandhara (Slettet)

# Tak for hjælpen, Eksperimentalfysikeren! Det giver mening nu.

Jeg sveder lige over en anden opgave her, som jeg håber du kan hjælpe mig med. Jeg skal beregne kapacitansen af 3 kondensatorer i en 3-faset symmetrisk trekantskobling. Jeg skulle gerne regne mig frem til 49.3 \mu F, men jeg får selv den dobbelte værdi på 98.65 \mu F.

Kan du gennemskue, hvad jeg gør forkert?

PS: Du kan måske se, at jeg er i tvivl om hvilken vinkel jeg skal bruge. Jeg har forstået det lidt som om at fasevinklen er 90 delt i lige stykker (altså 30 grader) men andre steder læser jeg den skal være 360 grader delt i 3 (altså 120 grader)

Vedhæftet fil:Udklip2.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #6
09. juli 2018 af Eksperimentalfysikeren

Der er3 kondensatorer, der tilsammen har en reaktiv effekt på 9kVAr. Det er Pr = 3kVAr for hver.

Dette er ved en spændingsforskel på 440V. Heraf kan man finde reaktansen XC ved:

Pr = U2/XC.

Det giver den korrekte XC og derefter den korrekte værdi af C.


Skriv et svar til: Parallelforbindelse af induktans og resistans

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.