Andre fag

SKIFTE FRA HHX TIL STX! HJÆLP!!

19. august 2018 af Jen12342 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, er lige begyndt i hhx og er stortset ved at fortryde mit valg. Jeg føler mig ikke hjemme i min klasse og har ingen der deler samme interesse som mig, hvilket gøre det en smule sværere. 

Jeg stræber efter at uddanne mig som illustrator og derfor skal jeg kun ha' en gymnasiel uddannelse for at blive optaget i en desginskole. Tænker også at stx består af flere forskellige folk end folk fra handel, som stortset bare går rundt med macbooks og guccisko. 

Har snakket det en gang med min far før sommerferien, som snart var dybt imod at jeg skulle derhen da han mente at det var et sted hvor ingen blev til noget og bestod af hippier...

Mit store spørgesmål er så bare: Hvordan skifter jeg fra hhx og hen til stx?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. august 2018 af EnStuderende

Haha, jeg håber lidt at din far var ironisk, ellers sku' han måske selv ta' et par år derovre :) Jeg går på en naturvidenskabelig uddannelse, og de fleste har faktisk haft en STX. Det er jo alle mulige typer, der går på STX (hippier såvel som ikke hippier), og STX har alle mulige typer linjer. Alle bliver til noget - spørgsmålet er bare, hvad man går efter. Det er ikke din gymnasielle uddannelse, der bestemmer hvad du bliver - det er udelukkende dig selv.

Mit bedste råd til dig er at droppe stereotyperne fra begge gymnasieuddannelser og i stedet for at se på folk som type A og B, så se dem for hvad de er - mennesker, der alle sammen er forskellige og med forskellige interesser. Lad være med at være så firkantet. Når det så er sagt, er der nok flere mennesker på STX, der interesserer sig for de kreative fag, fordi STX er mere rettet mod disse fag frem for HHX, der mere fokuserer på fag som økonomi samt diverse samfundsfaglige og matematiske fag. Så hvis du er mere interesseret i dét ville jeg da også mene, at STX nok er mere skræddersyet til dig. Det vigtigste er, at man føler sig tilpas i sin klasse og interesserer sig for fagene, man har.

Hvordan: snak med din studievejleder, som kan snakke med de andre gymnasier, om de har plads i en passende klasse.


Svar #2
19. august 2018 af Jen12342 (Slettet)

Jeg tror nu nok ikke at det var så meget ironisk, men du har nok ret i at han kunne bruge et år eller to over i stx haha. Nogle få af mine venner er begyndt i stx og er også godt klar over at stx er mere over i den kreative afdeling end i modsætning til hhx, som har mere fokus på økonomi og virksomheder. Og er måske også en af grundene til at jeg vil derover i stedet. 

Men ved ikke helt hvordan jeg skal kunne komme i kontakt med min vejleder. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. august 2018 af Smut1

Jeg vil også råde dig til at tage et kig på hf-enkeltfag. Det er kraftigt undervurderet, idet du kan sammensætte din uddannelse med alle dine yndlingsfag og tage dem i dit tempo (bare lad vær' at vælge KVUC). Selvfølgelig kan du så vælge en masse humanisme og kreativitet til, men det er ikke et krav, at du er en hippi.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. august 2018 af marielinge

Heeeeej!

Synes simpelthen du faktisk skal overveje en HTX! Det lyder måske lidt nørdet, men går selv på HTX Sukkertoppen, og der har de en linje ved navn Teknologi, hvor den er delt op i to underlinjer, Teknologi og Design osv. Da du hælder mest til noget med Design kunne du jo overveje denne her linje på HTX, du kan samt også vælge valgfaget Design!

Måden du så kan blive flytte på er, at du tager en snak med din studievejleder. De vil hjælpe dig igennem hvad du skal gøre, samt selv hjælpe på deres egen måde!


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. august 2018 af EnStuderende

Du møder bare op på skolen og spørger efter vedkommende i administrationen eller via en lærer - eller googler vedkommendes email.


Skriv et svar til: SKIFTE FRA HHX TIL STX! HJÆLP!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.