Fysik

Elektrisk måleteknik

26. august 2018 af kevz1234 - Niveau: A-niveau

Hej jeg sidder med denne repititions opgave om emnet ellære. Jeg plejer at være utrolig god til alle emner i fysik, dog har jeg altid været forvirret omkring dette... Kan nogen måske give mig nogle små fifs til, hvordan jeg skal gribe opgave a) an? Synes slet ikke jeg kan finde hoved eller hale i den, og det irriterer mig grænseløs.. :( 

Tusind tak på forhånd!

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2018 af ringstedLC

Max. spænding: Hvis der havde stået 24 V på batteriet og du skulle udregne Vvoltmeter, hvad havde du så gjort....?

Du har en 3:1 spændingsdeler i R1 og R2 med 6 V i bunden.

Eller:

\begin{align*} V_{max_{R2}}&=6\;V\\ V_{max_{Batt.}}&=V_{max_{R2}}+V_{max_{R1}}\\ I_{max_{R2}} &= \frac{V_{max_{R2}}}{R2}\\ V_{max_{R1}}&=I_{max_{R2}}\cdot R1= \frac{V_{max_{R2}}\cdot R1}{R2}\\ \end{align*}


Svar #2
26. august 2018 af kevz1234

Hvorfor virker det til at være så enkelt? Kan slet ikke gennemskue det..


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2018 af ringstedLC

Havde lige overset, at du skriver: "...dog har jeg altid været forvirret...".

Start med at negligere grenen med R3, R4 og RL (fordi U er den samme som over voltmeter-grenen).

Ohm's lov:

\begin{align*} U &= R\cdot I\\ V_{Batt.}=V_{R1}+V_{R2}&=(R1+R2)\cdot I\\ V_{R1}&=R1\cdot I\\ &=2\cdot R2\cdot I\\ V_{R2}=V_{voltm.}&=R2\cdot I\\ &=0.5\cdot V_{R1} \end{align*}

HUSK: Der løber "forsvindende lidt" strøm gennem voltmetret, det vil sige 0 A. Fordi der kun er en gren, må I være den samme i de andre komponenter.

Nogen har nemmere ved analogien med vand. Tryk (U), flow (I) og rørdimension (R). Ved R forståes, at en større modstand har mindre rørdimension. Der skal større tryk til at give det samme flow i et mindre rør.


Svar #4
27. august 2018 af kevz1234

Tusind tak for forklaringen, det giver god mening!

Skriv et svar til: Elektrisk måleteknik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.