Matematik
absolut konvergent, betinget konvergent, eller divergent?
Jeg har rækken
Jeg vil gerne undersøge konvergensforhold for denne. Vi integralkriteret kan jeg se at rækken
Er konvergent.
Jeg vil nu gerne sammenligne |R1| og R2 med hinanden.
da 2/n^2 er konvergent er |R1| konvergent -> R1 er konvergent.
Spm. kan det passe at
?
Er opgave desuden løst tilstrækkeligt?
Svar #1
30. august 2018 af guuoo2 (Slettet)
Spm. kan det passe at
?
Ja og ja, men også
Svar #2
30. august 2018 af anonym000
#1Spm. kan det passe at
?
Ja og ja, men også
Okay.
Hvordan kommer du frem til
?
...............
Svar #3
30. august 2018 af Brusebad (Slettet)
som du selv skriver så er |cos(x) + sin(x)| ≤ 2 (da |cox(x)|, |sin(x)| ≤ 1 ), men cos og sin har jo også et indbyrdes forhold der kan give en stærkere øvre grænse. Når |cos(x0)| = 1 så er sin(x0) = 0 og omvendt hvis |sin(x0)| = 1 så er |cos(x0)| = 0. For at bestemme maximum af |cos(x) + sin(x)| kan du evt. differentierer x → cos(x) + sin(x). Et maximum opnås f.eks. når cos(x) = sin(x) = √2 / 2 (f.eks. ved x = π / 4 ).
Svar #4
30. august 2018 af anonym000
#3som du selv skriver så er |cos(x) + sin(x)| ≤ 2 (da |cox(x)|, |sin(x)| ≤ 1 ), men cos og sin har jo også et indbyrdes forhold der kan give en stærkere øvre grænse. Når |cos(x0)| = 1 så er sin(x0) = 0 og omvendt hvis |sin(x0)| = 1 så er |cos(x0)| = 0. For at bestemme maximum af |cos(x) + sin(x)| kan du evt. differentierer x → cos(x) + sin(x). Et maximum opnås f.eks. når cos(x) = sin(x) = √2 / 2 (f.eks. ved x = π / 4 ).
Jep, det kan jeg godt se nu. Tak.
...............
Skriv et svar til: absolut konvergent, betinget konvergent, eller divergent?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.