Matematik

Matricer

06. september 2018 af Makrofagen - Niveau: Universitet/Videregående

Godaften!

Jeg sidder med en opgave, der driller lidt. Jeg har fået oplyst et ligningssystem, og ud fra dette skal jeg opstille totalmatrix + omforme matricen til reduceret echelonform. Problemet er, at mit resultat adskiller sig fra det, Maple angiver. Har vedhæftet en fil, der viser mine udregninger (de står med Maplenotation, håber, det er til at forstå). Totalmatricen står med orange skrift, mit resultat med rød og Maples med grøn. Mon der er én, som kan fortælle mig, hvad det er, jeg gør forkert? Måske har jeg bare stirret mig blind på det.

Vedhæftet fil: Maple.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2018 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

I A3 du får næsten det samme i de to sidste rækker. Det ser helt frkert ud

Svar #3
06. september 2018 af Makrofagen

Ja, men A3 får jeg ved at sige:

R3' = -2 · R1 + R3

Det skaffer jo det sidste 0 under 1'tallet i første kolonne? Det er også det step, Maple viser, når man går ind i "tutoren", så er helt forvirret. 

Brugbart svar (0)

Svar #4

I den røde

Træk 2 gange den sidste række fra den første række

adder 1 gang sidste række til den 2 række

skift fortegn på den sidste række

Resultat: den røde matrix

Svar #5
06. september 2018 af Makrofagen

Men hvorfor? Den røde er da allerede på reduceret echelonform. 

Brugbart svar (1)

Svar #6

Dt ved jeg ikke og det betyder heller ikke noget. Den sidste række betyder at 0*x1+0*x2+0*x3 = 1 hvorfor der ikke er nogen løsning

Brugbart svar (0)

Svar #7
07. september 2018 af VandalS

#0 Det, du finder frem til i den røde matrix er Row Echelon Form. For at nå Reduced Row Echelon Form skal fortegnet i den sidste række ændres, og koefficienterne ovenover i den fjerde kolonne skal elimineres.

Svar #8
07. september 2018 af Makrofagen

VandlåS: Jamen, det er jo totalmatrix, jeg har skrevet. Det er kun de første tre søjler, som er en del af koefficientmatrix; den sidste er ikke.

Svar #9

Tak, Peter Lind, så min løsning er rigtig?

Svar #10

Hov, VandalS, du blev vist til vandlås via autocorrect, hehe. 

Brugbart svar (1)

Svar #11

#8 Du beder Maple om at beregne RREF af din totalmatrix, så det er det svar, den giver dig. Hvis du vil kunne sammenligne med dit resultat må du altså også finde matricens RREF, hvilket skal findes for hele matricen og ikke kun en underdel. Dine udregninger undervejs er ikke forkerte, der mangler blot lidt.

Man kan med rettighed mene, at det er lidt overflødigt arbejde, da man direkte af din røde matrix kan se, at ligningssystemet er inkonsistent og derfor ingen løsning har, hvilket Peter også påpeger. Det er Maple dog ligeglad med i den kommando, du benytter, så Maple beregner slavisk RREF som påbudt.

Svar #12

Nå, nu tror jeg, at jeg forstår ... Troede kun, at pivotelementerne kunne befinde sig i KOEFFICIENTMATRIX. Men -1 i søjle 4 er et pivotelement?

Svar #13

Fordi så kan jeg sagtens få det resultat, Maple giver. Men som I også siger, så viser rød, at der ingen løsning er.

Brugbart svar (1)

Svar #14

#12 Netop.

Svar #15

Fint, fint, så giver det hele mening. Tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Matricer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.