Fysik

Bølgelængden af laserlys

07. september 2018 af SomethingDarkside - Niveau: Universitet/Videregående

Vi har i en fysik time arbejdet med laserlys og optisk gitre. Opstillingen har været ligsom billedet som er vedhæftet. Jeg forstår godt opsætningen og teorien bag interferensmønstre m.m.

Vi fik dog en opgave, hvor vi skulle udregne bølgelængden af laserlyset vha. formlen

λ = (x*d)/L

hvor λ er bølgelængden, x er afstand mellem 0. og 1. orden, d er afstand mellem spalterne i gitret og L er afstand fra gitter til lærred. Resultaterne passede også meget godt med at det var en rød laser.

Men her er mit spørgsmål. Jeg har ikke været i stand til at overbevise migselv om hvorfor vi kan bruge den overstående formel. Jeg har forsøgt mig frem ved udledning af gitterligningen uden held, da jeg ikke kan få min konstruktion til at passe med formlen. Er der nogen, som kan vise hvordan man matematisk udleder formlen for bølgelængden?

Vedhæftet fil: Laserlys.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. september 2018 af peter lind

sin(θ) = modstående katete/hypotenusen


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. september 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. september 2018 af mathon

Formlen er:
                               \small \lambda =\frac{d}{n}\cdot \sin\left ( \theta _n \right )

                               \small \lambda =\frac{d}{n}\cdot \frac{x_n}{\sqrt{{x_n}^2+L^2}}


Svar #4
07. september 2018 af SomethingDarkside

Peter. Det er også den formel jeg kommer frem at jeg er nødt til at bruge. Men for mig ser en konstruktion af den trekant ud som jeg har vedlagt her og så kan jeg pludslig ikke længere få det til at gå. Det kan være der er fejl i min konstruktion, men jeg kan ikke lige se den :(

Vedhæftet fil:Trekant.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. september 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. september 2018 af peter lind

Det kommer jo an på hvad du mener med L. Hvis det er afstanden til punktet hvor den første ordens stråle rammer er di formel korrekt. Hvis det er den vinkelrette afstand til lærredet skal du bruge #3


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. september 2018 af mathon

\small \textup{opgavetekst:}

                   \small \textsl{ ... L er afstand fra gitter til l\ae rred.}


Svar #8
07. september 2018 af SomethingDarkside

Vi har fået L opgivet som den vinkelrette afstand fra gitter til lærred (således at vi måler de to kateter med lineal som L og x), og så efterfulgt af at vi skal bruge formlen:
λ = (x*d)/L til at finde bølgelængden ud fra dette.

Men jeg må være ærlig at indrømme at jeg ikke helt ved hvor #3 kommer fra. Jeg har nogenlunde en ide, men kan ikke fuldt gennemskue den lige.


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. september 2018 af mathon

Brug den højre trekant i #5 og Pythagoras til beregning af hypotenusen.


Svar #10
07. september 2018 af SomethingDarkside

Jeg kommer frem til det du har skrevet i #3, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med:

λ = (x*d)/L


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. september 2018 af mathon

se 
     https://www.youtube.com/watch?v=EZyIorOV4Zg    ved 5:40


Svar #12
07. september 2018 af SomethingDarkside

Jeg kan sagtens finde frem til gitterligningen, og jeg sad også og så den video i går for at få en forklaring.

Men jeg kommer stadig ikke frem til λ = (x*d)/L derved. Men det jeg har fuldt forstået nu og havde fat i det rigtige til at starte med.

1. λ = (x*d)/L den jeg skal bruge hvis L er hypotenusen

2. og #3 er den jeg skal bruge hvis L er den hosliggende katete.

Det er også det jeg selv har ført "bevis på", men det vi har fået udleveret, siger blot afstand fra gitter til lærred vel og mærket med en tegning, som viser en der måler (L) fra gitter vinkelret ind på tegningen (så rimelig misvisende). Så i bund og grund en dårlig opgaveformulering forvirrede mig til at tro det var mere indviklet.

Men jeg siger tak for hjælpen.


Skriv et svar til: Bølgelængden af laserlys

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.