Matematik

Skæring mellem 2 grafer

25. september 2018 af Elninoo - Niveau: C-niveau

Hvordan kan jeg finde hvor 2 linjer skære hinanden? En der kan forklare mig hvordan man gør, med et tilfældigt eksempel. Tak på forhånd. 


Svar #1
25. september 2018 af Elninoo

Altså, jeg mener selve udregningen for at være specifik. Tak på forhånd ASAP HELP


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. september 2018 af guuoo2

Et punkt P(x0,y0) ligger på en linje, hvis linjens ligning går op ved indsættelse af punktets koordinater:
     ax0 + by0 + c = 0

Hvis P(x0,y0) er skæringspunktet mellem to linjer, så får punktets koordinater ligeledes en anden linjes ligning til at gå op, dvs. der gælder:
     dx0 + ey0 + f = 0

Da skæringspunktet skal få begge ligninger til at passe har du to ligninger som du kan isolere skæringspunktets to koordinater ud fra.


Nogle gange skrives linjens ligning som   y = ax + b,  men det giver stadig den ligning du har brug for.
Andre gange skrives to ligninger   x = at + b
                                                       y = ct + d
hvor parameteren t er en yderligere ubekendt, dvs. der er stadig lige mange ligninger og ubekendte. Man kan starte med at eliminere t, eller bare ignorere den værdi man får ved isolation.


Svar #3
25. september 2018 af Elninoo

Taak. For svaret. Hvad hvis jeg har en funktions forskrift og et punkt, hvordan kan jeg finde ud af om den ligger på grafen? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. september 2018 af SuneChr

Et punkt (x0 , y0) ligger på grafen med forskriften  f  hvis
           y0 = f (x0)


Skriv et svar til: Skæring mellem 2 grafer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.