Matematik

Integralregning

12. oktober kl. 13:46 af LinetteEybye - Niveau: A-niveau

Hej jeg har en opgave som jeg har vedhæftet 

Jeg har rigtig svært ved at se hvordan jeg skal løse den, jeg sætter mit 5x^4 = dt så t = x^5+1 

Og finder efter det øvre og nedre grænser i det, hvor jeg får øvre= 2 og nedre = 1

Og så kan jeg ikke komme videre derfra. nogle der kan hjælpe??? :) 

Vedhæftet fil: integral.png

Svar #1
12. oktober kl. 13:47 af LinetteEybye

Og det er kun den sidste jeg skal bestemme, osm jeg ikke kan finde ud af. den første har jeg lavet :) 

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. oktober kl. 13:47 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober kl. 13:56 af mathon

\small t=x^5+1\qquad \matrhrm{d}t= 5x^4\matrhrm{d}x\qquad \int_{0}^{1}\rightarrow \int_{1}^{2}

\small \int_{0}^{1}e^{x^5+1}5x^4\math{d}x=\int_{1}^{2}e^t\, \mathrm{d}t=\left[ e^t \right ]_{1}^{2}=e^2-e=e(e+1)

Svar #4
12. oktober kl. 13:59 af LinetteEybye

Det har jeg også kommet frem til før, men det er vel ikke bare e^2-e der er svaret så? Eller er det? :) 

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. oktober kl. 14:00 af mathon

Jo.

Svar #6
12. oktober kl. 14:02 af LinetteEybye

Hvor bliver først funktion af (5x^4) Det forstår jeg ikke helt :) 

Svar #7
12. oktober kl. 14:08 af LinetteEybye

første funktion*

Brugbart svar (0)

Svar #8
12. oktober kl. 14:08 af mathon

...faktorerne er blot ombyttet:

\small 5x^4\cdot e^{x^5+1}\quad=\quad e^{x^5+1}\cdot 5x^4

Brugbart svar (0)

Svar #9
12. oktober kl. 14:08 af Sveppalyf

Den første er et ubestemt integral hvor der ikke er angivet nogen grænser på integraltegnet. Når der ikke står nogen grænser på integraltegnet, er det bare stamfunktionen du skal finde. Dvs. svaret er et funktionsudtryk.

Den anden er et bestemt integral hvor der er angivet en nedre og en øvre grænse på integraltegnet. Her er det arealet under grafen man skal finde, dvs. at svaret skal være en talværdi.

Skriv et svar til: Integralregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.