Matematik

Side 2 - delmængde. ækvivalensklasse

Brugbart svar (0)

Svar #21
20. oktober 2018 af swpply (Slettet)

                              
                           


Svar #22
20. oktober 2018 af sajana

erdet generelle udtryk det du har skrevet i #14 eller #21?


Brugbart svar (0)

Svar #23
20. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Begge svar er "lige" sande.

Svar #14 var skrevet før at jeg læste dit sidste stillede delspørgmål i #12.

Delspørgsmål i #12 har den konsekvens på besvarelsen af de forgående delopgaver at det er langt mere fordelagtig at give besvarelsen du finder i #21 fremfor den givet i #14. Men jeg understreger igen, de er begge sande.


Svar #24
26. oktober 2018 af sajana

der er bare lige en ting jeg ikke forstår. I opgaven står der at man skal definerer relationen ~ på Q ved:

...

men hvordan gør jeg det. For det med at bevise ~ er en ækvivalensrelation er vel det med refleksiv, transitiv og symmetrisk?


Brugbart svar (1)

Svar #25
26. oktober 2018 af swpply (Slettet)

#24

der er bare lige en ting jeg ikke forstår. I opgaven står der at man skal definerer relationen ~ på Q ved:

...

men hvordan gør jeg det.

Nej, der står ikke at man skal. Når de skriver

Definer relationen \sim på Q ved

                                                         (a,b)\sim(c,d) \quad\Leftrightarrow\quad ad = bc

betyder det blot at relationen \sim på er Q er defineret ved (a,b)\sim(c,d) \quad\Leftrightarrow\quad ad = bc.

Det er fuldstændigt ækvivalent til at skrive: Definer funktionen f:\mathbb{R}\rightarrow\mathbb{R} ved x\mapsto x^2, hvilket jo blot betyder at f(x) = x^2 per definition deraf.


Brugbart svar (1)

Svar #26
26. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Der kunne lige så godt havde stået

              Vi definere relationen \sim på Q ved ...

Fem for

              Definer relationen \sim på Q ved ...


Svar #27
26. oktober 2018 af sajana

og der hvor man skal bestemme ækvivalensklassen af ([2,3]) bruger man så det her: http://mathworld.wolfram.com/EquivalenceClass.html for det gælder for både transitiv, refleksiv og symmetrisk


Svar #28
26. oktober 2018 af sajana

#26 ok super mange tak for opklaringen :-)


Brugbart svar (1)

Svar #29
26. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Hvorfor skriver du "transitiv, refleksiv og symmetrisk" skriv istedet ækvivalensrelation, for en ækvivalensrelation er præcis en realtion der er både transitiv, refleksiv og symmetrisk.

#7 Hvorfor læser du ikke afsnittet om ækvivalensklsser i den litteratur i bruger til det kursus opgaven er stillet i (hvilket jeg formoder er DisRus)?


Brugbart svar (1)

Svar #30
26. oktober 2018 af swpply (Slettet)

#7 og "http://mathworld.wolfram.com/EquivalenceClass.html for det gælder for både transitiv, refleksiv og symmetrisk" er noget være vås, for hvad er både transitiv, refleksiv og symmetrisk????

Derimod har du at >> http://mathworld.wolfram.com/EquivalenceClass.html er defineret (og ikke gælder) for ækvivalensrelationer <<.


Svar #31
26. oktober 2018 af sajana

ok tak


Brugbart svar (0)

Svar #32
26. oktober 2018 af swpply (Slettet)

#7 og ja jeg bruger naturligvis definitionen af en ækvivalensklasse til bestemmelsen af ækvivalensklassen ([2,3]), fordi det du linker til blot er difinitionen af hvad det vil sige at noget en er ækvivalensklasse. Så når jeg (eller nogen som helst anden) skriver ækvivalensklasse så mener de eksakt dette, for hvis dette ikke er tilfældet så er "ækvivalensklasse" blot et ord uden mening –– det er nemlig definitionen af ækvivalensklasse der tillægger ordet "ækvivalensklasse" mening.

Hele dit spørgsmål svare lidt til at du sprøger om "når man skal bestemme at 0 er et heltal, bruger du så at heltallene er elementerne i mængden {...,-2,-1,0,1,2,...}".


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: delmængde. ækvivalensklasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.