Matematik
Regnemetode af 2 ligninger med 2 ubekendte med brøker og hele tal?
Hej Studieportalen, første gang jeg benytter mig af siden.
Jeg har de her to ligninger med brøker hvor y og x er i nævneren, og med hele tal. Jeg skal finde skæringspunktet.
Jeg har brug for hjælp til metoden til at regne på ligningen.
Ligningen er:
I: 8/x-6/y-12=0
II: 6/x-8/y-2=0
Tak for hjælp på forhånd.
Svar #1
26. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren
En enkel metode er at indføre to nye ubekendte u=1/x og v=1/y. Løs ligningerne for u og v og tag de reciprokke værdier.
Svar #2
26. oktober 2018 af swpply (Slettet)
Hej CasperHansen99 og velkommen hertil,
Ganger vi nu den nederste af de to med og trækker den fra den øverste, har vi at
Ligeledes, hvis vi ganger den nederste af de to med og trækker den fra den øverste, har vi at
Dermed er ét (men ikke samtlige) skæringspunkt for de to hyperbler.
Svar #3
26. oktober 2018 af CasperHansen99
Tusind tak.
Jeg er desværre lidt forvirret, jeg kan ikke se hvordan du ganger den nederste ligning med de 6/8.
Kan du uddybe det?
Det var en fejl at jeg skulle have svar på B-niveau, hvis det har betydning. Jeg har matematik på C-niveau på HTX lige nu.
Svar #4
For at bestemme de sidste skæringpunkt for de hyperbler, begynd med at gange begge ligninger med
Dermed har du at
og vi indser trivielt at er en løsning hertil.
For at kunne slutte at også er en løsning til dine ligninger for hyperblerne, er du nød til at betragte dem i grænsen
. Alternativt kan du finde en parameterising af dem og derved vise at
rent faktisk også er et skæringspunkt.
Svar #7
Kan du forklare videre og færdigt som du har gjort i svar 5?
Svar #8
Du skal bare glemme mit svar i #4, eftersom at der kun er sandt ved at udvide dine ligninger ved at inkludere grænsen . Hvis du endnu ikke har kendskab til hyperbler og parametriseringer er du formegentligt heler ikke bekendt med grænseværider og dermed at udvide disse ligninger.
Det vil altså være forkert at slutte at er et skæringspunkt til dine to ligninger.
Svar #2 giver dig altså skæringspunktet til dine to ligninger og dermed løsningen på din opgave.
Svar #9
(0,0) kan ikke være løsnig til de oprindelige ligninger, da man ikke kan dividere med 0.
Svar #10
#7Kan du forklare videre og færdigt som du har gjort i svar 5?
I #3 spørg du om jeg uddybe hvordan jeg ganger den nederste ligning med 6/8. Det er præcist hvad jeg har gjort i #5. Så nu beder mig om at forklare videre, så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre udover hvad jeg har gjort i svar #2 og #5.
Svar #11
#8 kom mig i forkøbet.
Man kan ud fra #1 se, at der kun kan være én løsning.
Svar #12
#11 ja det er korrekt.
For at rode bod på min ugerning vil jeg uddybe mit svar i #8. Ligningerne
beskriver ikke hyberbler. Det er først når man entydigt (kontinuiteten er uniform) udvider dem ved kontinuitet at de beskriver hyberbler. En konsekvens heraf er at de udvidet ligninger altså også skære hinanden i origo.
Svar #14
#13 som jeg nævner i #8 og #12 er ikke et skæringspunkt for graferne for de to ligninger.
Fejlen er at når du ganger begge ligninger med antager du implicit at både
og
. Ihvertfald hvis du ønsker at der gælder en biimplikation imellem de oprindelige to ligninger og dine
og
.
Opgaven spørger efter skæringspunktet (idet at der kun er ét) og dette skæringspunkt er .
Svar #16
Forstod det i sidste ende.
Vil da lige give det et forsøg igen senere.
Blev lidt mere oplyst af svar nr. 13, det var sådan en forklaring/opstilling mit hoved skulle bruge:)
Skriv et svar til: Regnemetode af 2 ligninger med 2 ubekendte med brøker og hele tal?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.