Matematik

Signifikanstest

05. november 2018 af tobiasyesyes - Niveau: A-niveau
Hej
Vi skal til at lave signifikanstest over noget data, men vi er ikke sikre på fremgangsmåden.

Vi har taget tid på, hvor langt tid personer har været om at udføre et forsøg og hvor langt tid de samme personer har brugt på at udføre et andet forsøg. Derudover har vi målt hvor præcise de personer har været (målt i centimeter) ved hvert forsøg. Vi vil gerne lave en signifikanstest. Hvordan gør vi? Hypotesen er at det ene forsøg anlediger til et mere præcist resultat end det andet forsøg. Nulhypotesen er dermed, at der ingen forskel er på præcisionen mellem de to forsøg.

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. november 2018 af peter lind

Jeg omtaler kun forsøget over tiden. Forsøget med præsisionen forløber helt tilsvarende.

Antag en normalfordeling af fosøget.

Du beregner middelværdien for hvert hold og det for begge hold tilsammen. Ifølge nulhypotesen skal de to hold følge samme normalfordeling som det samlede hold. Forventningsværdien for hver af de to hold er så at de har den samme middelværdi. Det ar de næppe, da der statistisk usikkerhed på data. Du tjekker derfor med en χ2 test om afvigelserne er for store til at du vil acceptere usikkerheden


Svar #2
05. november 2018 af tobiasyesyes

#1
Er det sådan, at jeg kan sende data til dig, og at du kan hjælpe mig med det?

Kan man lave én signifikanstest, som både inddrager tid og præcisionen?

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. november 2018 af peter lind

Du er nød til at lave to test.

Du kan sende data herind enten alle eller middelværdier og antal personer eller du kan til nød opgive de


Svar #4
05. november 2018 af tobiasyesyes


Svar #5
05. november 2018 af tobiasyesyes

Jeg har smidt data ind ovenfor. Vil du hjælpe op med at lave de to signifikanstests? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. november 2018 af peter lind

Jeg ar misforstået dig. En test af dette er noget vanskeligere end jeg hade regnet med.

Udregn middelværdien og variansen for de 2 forsøg.  Kald dem m1, m2 og s1 og s2.

først undersøger du om de 2 varianser er ens. Dette gør du ved at beregne s1/s2. Denne størrelse er v2 fordelt med i dit tilfælde frihedsgraderne f1 = 6 of f2 = 4. Det må du selv slå op om det falder inden for acceptable grænser.

Hvis denne test fejler er de ikke ens.

Hvis den accepteres må du beregne en  en fælles varians s02

Teststørrelsen er i dit tilfælde (m1-m2)/s0/kvdrod (2/7)

Fordelingen af den er en normalfordeling med middelværdi 0 og varians 1


Svar #7
05. november 2018 af tobiasyesyes

Jeg har regnet mig frem til en p-værdi på 0.002141812 på data over præcision. Er dette korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. november 2018 af peter lind

Det ved jeg ikke. Jeg har ikke v2 fordelingen


Skriv et svar til: Signifikanstest

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.