Matematik

Hvordan finder jeg de 2 vektorer a og b, udfra vektoren AB = (8,15)??

07. november 2018 af MortenHP00 - Niveau: B-niveau

Se det vedhæftede skærmbillede, hvor opgaven (c) siger at jeg skal tegne et parallelogram ABCD i et koordinatsystem. Jeg skal vel først udregne vektorerne AB og AD, for at kunne finde de enkelte punkter i koordinatsystemet, eller tager jeg fejl? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2018 af StoreNord

Her har du vektorerne.
Parallellogram.PNG
Du kan selv tegne parallogrammet færdigt.

Vedhæftet fil:Parallellogram.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. november 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. november 2018 af mathon

                  \small \overrightarrow{AC}=\overrightarrow{AD}+\overrightarrow{AB}

                  \small \overrightarrow{AC}=\begin{pmatrix} 0\\28 \end{pmatrix}+\begin{pmatrix} 8\\15 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 8\\ 43 \end{pmatrix}

                   \small \left | \overrightarrow{AC} \right |=\sqrt{8^2+43^2}


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. november 2018 af AMelev

#0 Husk, at en vektor kun er bestemt af sin længde og retning - ikke positionen i planen.
Du kan altså frit placere et af punkterne fx A, hvor du har lyst og derudfra placere repræsentanter for vektorerne.

Supplement til #3: \overrightarrow{DC}=\overrightarrow{AB} (jf. sp. c.) og Indskudsreglen: \overrightarrow{AC}=\overrightarrow{AD}+\overrightarrow{DC}=\overrightarrow{AD}+\overrightarrow{AB}


Skriv et svar til: Hvordan finder jeg de 2 vektorer a og b, udfra vektoren AB = (8,15)??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.