Matematik

Find A og B

07. november 2018 af Elninoo - Niveau: C-niveau

Hej folkens. jeg har 3 punkter, som jeg skal finde ud af om at de ligger på en ret linje.

2 af punkterne vil jeg finde funktionsforskriften til, og det sidste punkt vil jeg se om det ligger på den rette linje

De 3 punkter er således:A=(-2,12) B=(4,9) og C= (15,3). Jeg har brugt formlen for  A og B for at løse den.

Kan det passe at A er -0.5x og B er 11 i en funktionsforskrift, når jeg brugte punkterne A og B. En rar sjæl der kan hjælpe

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2018 af SuneChr

Forskriften for linjen gennem A og B
y = - 0,5x + 11
er korrekt.
Indsæt heri punktet C og se om punktet tilfredsstiller forskriften.
Vær omhyggelig med, om det er små eller store bogstaver.
Små a og b i forskriften og store A og B som punkter.

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. november 2018 af StoreNord

#0         A er -0.5x og B er 11                               Ja. Det er korrekt.

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. november 2018 af StoreNord

#0         a er -0.5x og b er 11                               Ja. Det er korrekt.

Svar #4
07. november 2018 af Elninoo

Men ved, du hvordan jeg uden hjælpemidler kan se om mit punkt C passer i funktionsforskriften. Kan ikke selv lige overskue den?

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. november 2018 af mathon

\begin{array}{cccccc} \underline{\textbf{venstre side}}&&&&&\underline{\textbf{h\o jre side}}\\3&&&&&-0.5\cdot 15+11\\ 3&&&&&-7.5+11\\ 3&&&&&3.5 \end{array}

Svar #6

Hm kan godt se hvordan du får det til 3,5. Men hvorfor skriver du 3 ude i venstre side, 3 gange?

Brugbart svar (0)

Svar #7
07. november 2018 af AMelev

#0 Nej, a = -0.5x er ikke korrekt. a = -0.5 (ikke 0.5x) i din ligning (y = a·x +b) for linjen gennem A og B, men fremgangsmåden er god nok.
Husk, at i matematik er der forskel på små og store bogstaver.

Svar #8

Yes, skal jeg nok holde styr på! Danke

Skriv et svar til: Find A og B

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.