Tysk

Hvad er fejlene i følgende sætninger

12. november 2018 af Anne2477 - Niveau: A-niveau

1.A "Der Vater hatte eine Grosse In jungen Jahren wurde sie Drogenabhängige"

- Hvorfor er "Drogenabhängie" forkert, og hvad skal det i stedet hedde for at sætningen er gramatisk korrekt?

1.B "Später wurde sie Prostitutierte, damit sie sich die Drogen leisten konnte"

- Hvorfor er "Prostitutierte" forkert, og hvad skal det i stedet hedde for at sætningen er gramatisk korrekt?

1.C "Drogenmissbrauch während die Schwangerschaft ist shädlich für das Kind"

- Hvorfor er "die" forkert, og hvad hedder det i stedet?

1.D "Sie sind nicht imstande den Bedürfnissen eines Kindes zu erfüllen"

Hvorfor er "den Bedürfnissen" forkert, og hvad skal det i stedet hedde?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2018 af Lillon (Slettet)

1.A "Der Vater hatte eine Grosse In jungen Jahren wurde sie Drogenabhängige"

Hvorfor er "Drogenabhängie" forkert, og hvad skal det i stedet hedde for at sætningen er gramatisk korrekt?

Hvad mener du med "Der Vater hatte eine Grosse"?

eine Drogenabhängige/ ein Drogenabhängiger = subjekt (et substantiveret adjektiv) (en narkoman); men her skal du bruge adjektivet: Hun blev afhængig af narkotika. = Sie wurde drogenabhängig.

1.B "Später wurde sie Prostitutierte, damit sie sich die Drogen leisten konnte"

Hvorfor er "Prostitutierte" forkert -->  Tjek stavning af ordet.

1.C "Drogenmissbrauch während die Schwangerschaft ist schädlich für das Kind"

Hvorfor er "die" forkert, og hvad hedder det i stedet? --> forkert kasus, præposition "während" styrer dativ

1.D "Sie sind nicht imstande den Bedürfnissen eines Kindes zu erfüllen"

Hvorfor er "den Bedürfnissen" forkert, og hvad skal det i stedet hedde? --> Du bruger pluralis dativ af "das Bedürfnis", rigtigt er pluralis akkusativ.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. november 2018 af Lillon (Slettet)

korrektur: Præpositionen "während" styrer selvfølgelig  genitiv! Dativ er sjældent eller talesprog


Svar #3
13. november 2018 af Anne2477

Mange tak for svar - det hjalp!

Vil du hjælpe med en sidste sætning?

Min lærer skrev, at jeg mangler et ord til sidst i denne sætning, ved du hvad ordet er? 

"Sie sagt, dass es doch wohl das Wichtigste ist, dass du ein Kind dazu heranzeihst, dass es sich selbst und den Menschen die ihm nahe sind .......


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. november 2018 af Lillon (Slettet)

Ja, der mangler noget. Se på sætningen igen:

Sie sagt, dass es doch wohl das Wichtigste ist, dass du ein Kind dazu heranziehst, dass es sich selbst und den Menschen, die ihm nahe sind, .....


Svar #5
13. november 2018 af Anne2477

Kan desværre ikke forstå fejlen..

Kan du forsøge at forklare fejlen?


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. november 2018 af Lillon (Slettet)

Det er en konstruktion med 4 ledsætninger.

Sie sagt, 1 dass es doch wohl das Wichtigste ist, 2 dass du ein Kind dazu heranziehst, 3 dass es sich selbst und den Menschen, 4 die ihm nahe sind, X.

I nummer 3 mangler et verbum X. -->  uden 4: "dass es (das Kind) sich selbst und den Menschen X." eller som hovedsætning med ledsætning 4:  "Das Kind X sich selbst und den Menschen, die ihm nahe sind."

Hvilket verbum det er, afhænger af konteksten.

Hvis jeg skal gætte: "vertrauen" (have tillid til), altså "es vertraut". Det ville give mening.


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. november 2018 af Lillon (Slettet)

P.S. Udover det manglende verbum: Jeg ved ikke, hvorfor din lærer ikke har markeret det, men...

Indirekte tale ("Sie sagt") med præsens er et meget simpelt tysk/ talesprog, Jeg ville bruge konjunktiv I. Desuden skal det være "man" i stedet for "du", og en sætning med 3x "dass" er ikke særligt køn. "ein Kind dazu heranziehen" - jeg forstår meningen, men jeg synes, at "heranziehen" er mærkelig/ gammeldags i den kontekst (Pflanzen heranziehen, einen Nachfolger heranziehen; jemanden zu einer Aufgabe heranziehen..).  "erziehen" passer bedre.

Sie sagt, es sei doch wohl das Wichtigste, dass man ein Kind so erziehe, dass es sich selbst und den Menschen, die ihm nahe sind, (vertraue).


Skriv et svar til: Hvad er fejlene i følgende sætninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.