Matematik
kendte funktioner
Hvordan får jeg den sidste del med.
Svar #1
14. november 2018 af StoreNord
I det som du har markeret med gult mangler vist 3x foruden k.
Svar #2
14. november 2018 af AMelev
Du har to forskellige forskrifter for g(x) - hvor får du nr. 2 fra? Jeg kan heller ikke gennemskue, hvordan du kommer frem til sidste linje. Under alle omstændigheder er det forkert. Den midterste linje er ikke helt rigtig, men du har heller ikke noget at bruge den til. Når man skal finde stamfunktioner til brøker kan man ikke bare tage tæller og nævner hver for sig.
Brug dit CAS-værktøj til at bestemme stamfunktionerne G(x).
Når det er gjort, udnytter du, at hældningskoefficienten til tangenten i røringspunktet (x0,G(x0)) er G'(x0), altså er G'(x0) = 4 ⇔ g(x0) = 4. Løs denne ligning mht. x0.
Så benytter du, at røringspunktet er fælles for tangenten og G-grafen, så G(x0) = 4·x0-108·ln(3). Løs denne ligning mht. k.
Er din profil opdateret? Jeg synes måske, det er en lidt "barsk" opgave på Hf B.

Svar #3
14. november 2018 af Larsdk4 (Slettet)
#2Du har to forskellige forskrifter for g(x) - hvor får du nr. 2 fra? Jeg kan heller ikke gennemskue, hvordan du kommer frem til sidste linje. Under alle omstændigheder er det forkert. Den midterste linje er ikke helt rigtig, men du har heller ikke noget at bruge den til. Når man skal finde stamfunktioner til brøker kan man ikke bare tage tæller og nævner hver for sig.
Brug dit CAS-værktøj til at bestemme stamfunktionerne G(x).
Når det er gjort, udnytter du, at hældningskoefficienten til tangenten i røringspunktet (x0,G(x0)) er G'(x0), altså er G'(x0) = 4 ⇔ g(x0) = 4. Løs denne ligning mht. x0.
Så benytter du, at røringspunktet er fælles for tangenten og G-grafen, så G(x0) = 4·x0-108·ln(3). Løs denne ligning mht. k.
Er din profil opdateret? Jeg synes måske, det er en lidt "barsk" opgave på Hf B.
Har faget på fjernundervisning, Så har ikke så mange, at spørge om hjælp hos
Svar #4
14. november 2018 af AMelev
Hvilket CAS-program bruger du?
Hedder din funktion ? Du kan ikke bestemme stamfunktion til den "i hånden"
Hvis ja, så skulle din stamfunkton blive
- ikke specielt "pæn".
Skriv et svar til: kendte funktioner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.