Fysik

Kræfter

17. november 2018 af marielinge - Niveau: B-niveau

Kan i hjælpe mig med denne opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. november 2018 af peter lind

kraftens arbejde = kraft*vej

Sæt kraften til at vare ½(19-18) kN de første 0,5 m, dernæst ½(20-19) kN den næste halve meter o.s.v.

Hammerens kinetiske energi = m*g*h

indre energi = Ekin-m*g*s


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. november 2018 af SuneChr

# 0
Kraftens arbejde kan let beregnes i Excel:
Stil det vedhæftede skema op, som det står, i cellerne A1:M2
Benyt i celle B3 formlen   =(A2+B2)/4   og kopiér B3 henover C3:M3
I celle N3 skrives   =SUM(B3:M3)
Hvis det er gjort rigtigt, skal der i N3 stå  314 ,  som er det samlede arbejde i kN·m = kJ

# 2   I parenteserne skal stå plus foran sidste led.
  


Svar #4
18. november 2018 af marielinge

Hej Sune! 

Jeg skal vise min lærer hvordan jeg har udregnet mig frem til kraftens arbejde og her forventer han en formel med udregninger osv, kan man gøre det på den måde udover Excel?


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. november 2018 af SuneChr

Skemaet viser sammenhængen mellem kraftens størrelse og dén vej, kraften virker.
Arbejdet er defineret som kraften gange vejen.
Da kraften ændrer sig, skal vi summere de enkelte bidrag af kraft gange vej, hvortil vi benytter to nabokræfters gennemsnit.
Kalder vi de, i skemaet, nævnte kræfter for  k1 , k2 , ... , k13  og da vejen er den samme overalt i skemaet,
får vi det første bidrag:  \frac{k_{1}+k_{2}}{2}\cdot\frac{1}{2}   og det andet bidrag  \frac{k_{2}+k_{3}}{2}\cdot\frac{1}{2}  indtil det sidste

bidrag  \frac{k_{12}+k_{13}}{2}\cdot\frac{1}{2}   Vi kan, med sigma, skrive: \textup{Arbejdet}=\sum_{i=1}^{12}\frac{k_{i}+k_{i+1}}{2}\cdot \frac{1}{2}  som kan reduceres, men det gør vi ikke her for overskuelighedens skyld. 


 


Skriv et svar til: Kræfter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.