Studievejledning

Skift af linje samt klasse, men kan ikke endnu?

18. november 2018 af Pinkey26
Hej alle sammen. Jeg er en 1.g’er som gerne vil skifte linje. Der kun kun lige gået ca 2-3 uger siden vi kom i vores klasser, og jeg er meget utilfreds med min klasse, og min linje. Den linje jeg er kommet på er SamfA og Engelsk A linjen, som slet ikke var min 1 prioritet. Jeg føler mig også meget mis-placeret i min klasse, selvom alle er meget søde. Problemet er bare at klassen allerede er delt i nogle små grupper. Det vil sige Drenge grupper/pige grupper og de seje/ikke så seje. Også der mig (nørden). Jeg føler at folk ikke er lige så vedkommende, men de er søde nok.

Jeg taler ikke rigtig med nogen fra min klasse (fået tætte venner), bortset fra 1, men hun skal flytte snart (omkring december) så jeg kommer til at sidde alene i timerne igen. Jeg har prøvet at komme i kontakt med de andre, men føler bare at jeg bliver usynlig, mens de andre griner og sidder sammen, selvom jeg sidder foran dem.

Jeg har talt med ledelsen omkring mit problem, men indtil videre hat jeg ikke fået svar. Den linje som jeg gerne vil på, som er de naturvidenskabelige linjer er fyldt op. Jeg kan ikke komme ind medmindre at nogen går ud, og indtil videre er der ikke nogen. Havde også overvejet bare at skifte til alt andet end SamfA og EngelskA, men der er ingen steder at flytte hen. Den sproglige linje har kun tysk elever, de naturvidenskabelige er helt fyldt op. Det fik mig også til at tænke på om man bare burde skifte skole, fordi man bare har det så dårligt med sin linje og klasse. Jeg tænkte også på at skifte fra en stx til en htx men det lidt sent nu.

Men vil helst ikke pga. At min skole ligger tæt på, der hvor keg bor, og jeg vil heller ikke flytte væk fra mine andre venner fra andre skoler. Jeg har gået med disse tanker i ret lang tid nu, og føler at det bliver værre. På det seneste har jeg ikke haft lyst til at komme i skole, og bare blive hjemme. Jeg er rigtig glad for at gå i skole, men med mit problem lige nu, har jeg mistet lysten i at komme i skole. Der har været flere antal gange, hvor jeg er kommet hjem grædende pga min dag ikke har været så god. Jeg har også problemer med at sove og vågne for jeg går hele tiden rundt og tænker på det før jeg går i seng, og når jeg står op.

Opsummering af mit dilemma:

Jeg vil gerne skifte linje, men har ikke rådighed til det andgående at de andre linjer er enten fyldt op, eller kun for elever der har tysk. Jeg syntes heller ikke så godt om min klasse, og jeg føler mig mis-placeret. Jeg vil dog også sige at jeg heller ikke kan lide Samf A for samfundsfag siger mig ikke noget :( engelsk kan jeg dog godt lide. Og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gære fortiden :(

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Hmm - det lyder godt nok som en træls situation. Kan du ikke få "influenza" i en uge og så virkelig tænke situationen igennem - somme tider er det godt lige at komme lidt væk og få tingene lidt på afstand. Har du talt med dine forældre?

Har du overvejet helt at stoppe nu - måske finde et arbejde - og så starte igen til næste skoleår? Det er jo ikke nogen katastrofe - det eneste der sker er, at du bliver et år ældre og du har masser af tid. Derimod er det enormt vigtigt, at du trives og har det godt - det skal gerne være sjovt og spændende at gå i gymnasiet - både for ens velvære og indlæring. Det er vigtigt at komme derfra med så god en eksamen som muligt og lysten til at læse videre - ikke for at overdramatisere, men det er nu, at du har chancen.

Vil du kunne komme på én af de naturvidenskabelige linjer næste år? Eller risikerer du at havne i samme situation igen?

Måske er HTX alligevel løsningen. Det kan måske give en ny frisk start, hvor det gamle / "nedlaget" (skriver dette i citationstegn, fordi jeg absolut ikke opfatter det som et nederlag - tvært imod) ikke hænger ved. Ligger skolen langt væk?

Du skriver at du ikke vil flytte væk fra dine andre venner, og det er selvfølgelig forståeligt nok, men meget ofte sker det i den alder, at når man starter på forskellige ungdomsuddannelser, så får de forskellige nye venner der og bliver oplugt af, at gå det nye sted, og så glider venskaberne tit ud. Hvis venskabet virkelig er stærkt, så kan det også overleve, at man flytter væk en tid og ikke ses så tit. Der ligger selvfølgelig en enorm tryghedsfaktor i det. Men prøv alligevel at overveje, om det virkelig er det vigtigste - altså venner contra uddannelse.

Prøv at snakke med en studievejleder på gymnasiet og få et overblik over dine muligheder næste skoleår.

Prøv også at snakke med en studievejleder på HTX - vær ærlig og fortæl om din situation - måske kommer der andre i samme situation næste skoleår, som du måske kan komme i klasse med.

En måde at tackle uoverskuelige problemer er at gøre dem overskuelige - skriv dine forskellige muligheder med i et skema og list fordele og ulemper op ud for dem hver - så kan du formentlig se, hvilken vej dine overvejelser hælder.

Husk at det er nu, du har muligheden for at gribe fat i problemet og aktivt ændre tingene til det bedre. Sådan som tingene er for dig nu, er uholdbart.


Svar #2
18. november 2018 af Pinkey26

Ja det er en mega træks situation. Og ja jeg har snakket med ledelsen, en studievejleder og mine forældre samt venner om min situation, men indtil videre har jeg ikke fået et ordentligt svar om hvad jeg skal gøre? Eller hvad der kommer til at ske? Jeg kan godt lide at få styr på hvad der kommer til at ske, og planlægge min fremtid. Det med at stoppe på mit gym for at få arbejde vil jeg ikke, og tror heller ikke mine forældre ville syntes om det.

Jeg skal tale med min studievejleder igen her snart, men så vidt som jeg kan se det? Så er jeg ikke 100% sikker på om de her samtaler fører nogen vegne, også føles det som om jeg har fået det værre hver gang. Tro det eller ej. Jeg elsker de lærer jeg har fået. De er mega sjove og hjælpesomme, men jeg kan ikke så meget lide min klasse eller linje. Samt samf A.

Og det med at afmelde mig syg går heller ikke? For så mister jeg timer og får fravær...især nu hvor der er kommet den nye system med 100% fravær...

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. november 2018 af komigjen (Slettet)

forstår ikk det drama - hvorfor spør du når du ikk vil gør noet - tror ikk du ka skifte nu det er for sent - du vil ikk stop - heller ha et skod år.


Svar #4
21. november 2018 af Pinkey26

Det ikke drama. Det er et normalt gymnasie problem, som du sikkert ikke har oplevet eller stødt ind på. Der er mange elever som befinder sig i den samme situation som jeg er i, hvor de ikke ved hvad de skal gøre. Det med at snakke med ledelse har ikke hjulpet nogen af od, andet end at trække tiden ud.

og har fået at vide at det ikke er forsent, for nu er det jo kun 1.G. men igen. jeg vil helst ikke skifte skole, medmindre hvis jeg virkelig ikke har noget valgt. 

Jeg snakker ikke kun ud fra migselv, men de fleste fra min skole der har det på samme måde. Der er ingen der har taget os seriøst/haldet vedrørende vores probem. vi sidder og venter og jo lægere tid der går, jo værre bliver det. indtil det er forsent. men indtil nu er der stadig tid

derfor spørger jeg om råd til, om der er andre løsninger? men hvis jeg heller ikke bliver taget seriøst her? så ved jeg sku ik mere end bare det er et normalt gym drama :(


Skriv et svar til: Skift af linje samt klasse, men kan ikke endnu?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.