Kemi

Tilstandsformer - syntese af acetylsalicylsyre

25. november 2018 af SofieAmalieJensen - Niveau: B-niveau

Hej, er der nogen der lige hutigt vil hælpe mig med at sætte tilstandsformer på den vehæftede reaktion?:))

Tak på forhånd

Svar #1
25. november 2018 af SofieAmalieJensen

Jeg ville umiddelbart skyde på at ethansyren og eddikesyreanhydriden er på tilstandsformen aq, mens salicylsyren og acetylsalicylsyren er på tilstandsformen s. Kan det passe, eller er jeg langt fra?

Brugbart svar (1)

Svar #2
26. november 2018 af AngelOneOne

Hej,

Jeg går ud fra at du har opvarmet reaktionsblandingen til ca. 80 ºC og holdt den der i ca. 20 min under omrøring. Dette er for at få opløst salicylsyren i eddikesyreanhydridopløsningsmidlet. Der tilsættes også en lille smule svovlsyre for at gøre reaktionsblandingen svagt sur.

Ved 80 ºC kan salisylsyren bedre opløses i eddikesyreanhydriden og er derfor også på (aq) form.

Når du køler reaktionsblandingen af ved at blande den med isafkølet vand, udfældes acetylsalicylsyren, som er svært opløselig i koldt vand. Acetylsalicylsyren er altså det eneste der er på (s) form.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #3
26. november 2018 af SofieAmalieJensen

Hej,

Jeg går ud fra at du har opvarmet reaktionsblandingen til ca. 80 ºC og holdt den der i ca. 20 min under omrøring. Dette er for at få opløst salicylsyren i eddikesyreanhydridopløsningsmidlet. Der tilsættes også en lille smule svovlsyre for at gøre reaktionsblandingen svagt sur.

Ved 80 ºC kan salisylsyren bedre opløses i eddikesyreanhydriden og er derfor også på (aq) form.

Når du køler reaktionsblandingen af ved at blande den med isafkølet vand, udfældes acetylsalicylsyren, som er svært opløselig i koldt vand. Acetylsalicylsyren er altså det eneste der er på (s) form.

/Angel

Nå okay, tusind tak for den gode forklaring:))

Skriv et svar til: Tilstandsformer - syntese af acetylsalicylsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.