Geografi

Breddegrader spørgsmål

26. november 2018 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Jeg har læst at nordpolen er breddegraden 90 grader og sydpolen også har breddegraden 90 grader. Det forstår jeg ikke. Er der er ikke en af dem der skal være i minus?

Derudover så er en hel cirkel 360 grader, så hvorfor bliver der ikke nævnt flere grader når jeg læser på internettet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. november 2018 af anna406a

Det passer. Ingen af dem skal være i minus, det er fordi at man siger 90* Nord, 90* syd.Det er lettere hvis du forestiller dig at de spejler sig i hinanden, så et sted med en breddegrad på fx 50*, vil på den spejlede side også have 50*.


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. november 2018 af ringstedLC

Breddegraderne er cirkelperiferier af snitflader i kuglen, der er parallelle med Ækvator-fladen (0º br.) som er den længste breddegrad. Det er søfarten, der har udviklet systemet, hvor breddegraden kan bestemmes udfra vinklen til Solen og stjernerne, uanset hvorpå Jorden man er og uafhængigt af døgnets tid. Der er lige langt mellem to breddegrader.

Længdegraderner er alle lige lange og inddeles i 180º V. og Ø, altså 360º ialt. Det er cirkelperiferier af snitflader i kuglen, der har rotationsaksen i deres plan. Da Jorden drejer en omgang på 24 timer betyder det, at for hver 15º ændres "klokken" med en time. For at bestemme længdegraden af en position, igen ved at måle vinklen til Solen og stjernerne, var man derfor nødt til at kunne bestemme klokken med stor præcision. Der er kun lige langt mellem to længdegrader, hvis man rejser stik vest eller øst, altså ad den samme breddegrad.

Sammenfatning: Den geografiske Nordpol ligger på alle længdegrader og på 90º N. br. Da polen er et punkt har breddegraden en længde på nul. Vejvisning til Nordpolen: Følg den samme længdegrad i retning mod Nordstjernen indtil den står lodret over dig. Og husk at returnere inden dine fodspor forsvinder, for ellers ved du bare, at du går mod syd.


Skriv et svar til: Breddegrader spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.