Matematik

Parameterfremstilling og spids vinkel mellem linje og plan

07. december 2018 af Adam9659 - Niveau: A-niveau

Hejsa.. Jeg var til eksamen i dag, og er i tvivl, om jeg har løst følgende opgaver rigtigt:

Jeg fik parameterfremstillingen: 

og den spide vinkel, som linjen danner med xy-planen til: 52,42 grader. Er det korrekt eller er det helt ved siden af? :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. december 2018 af MatHFlærer

Ja, det er meget godt ramt :)


Svar #2
07. december 2018 af Adam9659

Fedt! :D Har du egentlig facit klar for opgaverne fra sættet i dag? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2018 af MatHFlærer

Nej, jeg har ikke modtaget sættet, så jeg har ikke mulighed for at lave facit. Jeg kan først få skaffet det om et godt stykke tid, omkring januar. Desværre må du heller ikke dele opgavesættet med mig. :)


Svar #4
07. december 2018 af Adam9659

Helt i orden. Det vil jeg gøre :P Jeg har et til tvivlsspørgsmål: 

I denne opgave har jeg brugt sinusformlen, og fundet længden DF til at være 12,52, hvorefter jeg så har ganget den med to, idet AG er det dobbelte af DF = 25,06 m. Er det korrekt? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. december 2018 af guuoo2

Det er lidt forkert hvis du har skrevet |DF| = 12,52, da linjestykket ikke er helt vandret.

Men AG er vandret, så |AG| = 25,06m er korrekt.


Svar #6
07. december 2018 af Adam9659

Super :D Jeg har skrevet, at da da brokonstruktionen er symmetrisk omkring den lodrette linje gennem D, kan |AG|
 bestemmes ved at gange værdien, man finder med 2. :I Er det ok, tror du? 


Brugbart svar (1)

Svar #7
07. december 2018 af MatHFlærer

Ja, det er fint.


Brugbart svar (1)

Svar #8
07. december 2018 af guuoo2

Det er det argument der ønskes


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. december 2018 af hejmedjer1239

#7

Ja, det er fint.

Kan du fortælle mig, hvilken karakter 3 fejl giver (på A niveau)?


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. december 2018 af MatHFlærer

#9
#7

Ja, det er fint.

Kan du fortælle mig, hvilken karakter 3 fejl giver (på A niveau)?

Det er svært at sige, men hvis metode, facit osv er helt forkert, og du er sikker på det er 3 fejl det drejer sig om, så ryger du fra 250p-30p=220p som giver karakteren 10. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
08. december 2018 af hejmedjer1239

#10
#9
#7

Ja, det er fint.

Kan du fortælle mig, hvilken karakter 3 fejl giver (på A niveau)?

Det er svært at sige, men hvis metode, facit osv er helt forkert, og du er sikker på det er 3 fejl det drejer sig om, så ryger du fra 250p-30p=220p som giver karakteren 10. 

Er det ikke 5 point for hver opgave?


Brugbart svar (1)

Svar #12
08. december 2018 af MatHFlærer

Nej, hver delopgave efter gammel reform tildeles 10p.


Brugbart svar (0)

Svar #13
08. december 2018 af hejmedjer1239

#12

Nej, hver delopgave efter gammel reform tildeles 10p.

Hvis man svarer rigtigt, men ikke har en super detaljeret konklusion. Trækker det så ned? Altså, f.eks. havde jeg et spørgsmål (uden hjælpemidler), som viste 3 eksponentielle grafer, og så skulle man redegøre for hvilken graf tilhørte hvilken funktion. 

Den ene graf var stigende, så den placerede jeg ved f(x)=1.5^x og skrev at den var stigende med 50%, så det måtte være denne.

Den anden graf var aftagende og endte ikke UNDER x-aksen. Den lagde sammen med forskriften g(x)=0.60^x, og skrev at den var aftagende med 40% og så måtte det være den.

Den sidste graf var også aftagende, men forskriften hed h(x)=0.6^x-1. Det -1 har jeg ikke rigtig mødt før, men jeg kan se at grafen ender UNDER x-aksen, ved -y, så det er åbenlyst at grafen er = h(x), men om konklusionen "h(x)=0.6^x-1 er aftagende og ender under x-aksen i -y" er rigeligt for fuld point, ved jeg så ikke. Det kunne være interessant at vide om det faktisk er, og hvis ikke, hvad ender man så med?


Brugbart svar (1)

Svar #14
08. december 2018 af MatHFlærer

Jaer du har ramt rigtigt, så det kan være svært at gisne om. Nu jeg selv en rar censor og ved at eksamen ikke er elevernes bedste ven, men du har jo intet forkert i det. Du ligger nok på 9p. Hvis jeg havde været din censor så havde du fået fuld point. Men igen, det er svært at svare på.


Brugbart svar (0)

Svar #15
08. december 2018 af hejmedjer1239

#14

Jaer du har ramt rigtigt, så det kan være svært at gisne om. Nu jeg selv en rar censor og ved at eksamen ikke er elevernes bedste ven, men du har jo intet forkert i det. Du ligger nok på 9p. Hvis jeg havde været din censor så havde du fået fuld point. Men igen, det er svært at svare på.

Lækkert, tak. Havde også en anden opgave (uden hjælpemidler), hvor jeg skulle bestemme monotoniforhold for en f(x)=1/3x^3+2x^2-12x+7

Der skulle udregnes en smule. Jeg fandt frem til lokal min, lokal maks, hvor den steg og hvor den faldt, og det lagde jeg op i x,f'(x),f(x) tabel, hvor jeg havde +- og pil op og ned. Så, det er åbenlyst at jeg har redegjort for hvor den stiger og falder, og lokal maks og min, men jeg husker nu at man skal have en konklusion i form af tekst? som f.eks. [0;2] aftagende, men jeg følte at det jeg skrev ind i tabellen fortalte alt der skulle siges. Er det så også et sted man kunne miste point?


Brugbart svar (0)

Svar #16
08. december 2018 af guuoo2

#15 man skal have en konklusion i form af tekst

Ikke enig

En tabel f.eks.
   x ∈ ]-∞, -6]  => f '(x) ≥ 0
   x ∈ [-6, 2]    => f '(x) ≤ 0
   x ∈ [2, ∞[    => f '(x) ≥ 0

er meget mere oplagt.


Brugbart svar (0)

Svar #17
08. december 2018 af hejmedjer1239

#16

#15 man skal have en konklusion i form af tekst

Ikke enig

En tabel f.eks.
   x ∈ ]-∞, -6]  => f '(x) ≥ 0
   x ∈ [-6, 2]    => f '(x) ≤ 0
   x ∈ [2, ∞[    => f '(x) ≥ 0

er meget mere oplagt.

Ja, min lignede mere en af de der med pile og -+, lokal min og lokal maks, det er basically det samme? eller?


Skriv et svar til: Parameterfremstilling og spids vinkel mellem linje og plan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.