Matematik

Procent øget og faldet

12. december 2018 af GHJ789 - Niveau: C-niveau

Hej jeg har fået stillet opgaven

Et teater hævede billetprisen med 30%. Det medfører, at den månedlige billetindtægt øgedes med17 %. Hvor mange % var besøgstallet gået nedpr. måned?

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre eller hvor jeg skal starte.

Håber i kan hjælpe mig


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2018 af mathon

Billetindtægten består at to størrelser:

                           \small \bullet \textup{ billetpris}\quad p
                           \small \bullet \textup{ antal solgte billetter}\quad N
                           \small \bullet \textup{ billetindt\ae gt}\quad N\cdot p

...

                          \small \textbf{billetindt\ae gt f\o r pris\ae ndring}\qquad\textbf{billetindt\ae gt efter pris\ae ndring}

                                              \small N\cdot p                                           \small (1+r_{bes\o g})\cdot N\cdot 1.30\cdot p=1.17\cdot N\cdot p 

                                                                       \small (1+r_{bes\o g})\cdot 1.30=1.17   

                                                                       \small 1+r_{bes\o g}=\tfrac{1.17}{1.30}=0.90         

                                                                       \small r_{bes\o g}=p_{bes\o g}\cdot 10^{-2}=-0.10   

                                                                       \small p_{bes\o g}= -10

\small \textup{Efter billetstigningen p\aa \ 30}\%\textup{ faldt bes\o gstallet med 10}\%.    

                                                                       


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. december 2018 af AMelev

Billetpris (kr) før prisstigning pFør 
Månedlig besøgstal før prisstigning nFør
Månedlig billetindtægt (kr) før prisstigning bFør = pFør ·nFør

Billetpris (kr) efter prisstigning pEfter = 1.30·pFør 
Månedlig besøgstal efter prisstigning nEfter
Månedlig billetindtægt (kr) efter prisstigning bEfter = pEfter ·nEfter og bEfter = 1.17·bFør

Benyt de "fede" ligninger til at bestemme forholdet mellem nFør  og nEfter.
Det letteste er nok at se på forholdet bFør/bEfter.


Skriv et svar til: Procent øget og faldet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.