Kemi

Syntese af acetylsalicylsyre - Eksamen

12. december 2018 af MelleBella - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har et spørgsmål til eksamen, der omhandler en syntese af acetylsalicylsyre som vi har foretaget. Det er dannet af salicylsyre og eddikesyreanhydrid.

Vi får et ret lavt udbytteprocent, og det er blevet nævnt at vi har at gøre med et ligevægtssystem, da der er tale om dannelse af en ester af en carboxylsyre og en alkoholgruppe, men dette kan jeg ikke helt få til at passe. Nogle der kan forklare det?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2018 af Heptan

Hvis det ikke er en ligevægt, så forventer man 100% udbytte (men det kan stadig blive mindre af andre årsager).

Hvis det er en ligevægt, så får man kun fx 60% (alt efter hvad ligevægtskonstanten for reaktionen er), selvom man gør alting perfekt, og de fx 40% er så reaktanter (eddikesyreanhydrid og salicylsyre). Det skyldes at reaktionen går begge veje, og ved ligevægt er der så en fordeling af produkter og reaktanter.

Jeg ved ikke hvad jeres udbytteprocent er, men der er nok også andre årsager til at I har en lav udbytteprocent. Måske stoppede I reaktionen før tid, eller I varmede ikke nok på det (hvis I skulle det), eller I mistede noget stof ved oprensning (hvis I lavede oprensning) osv.

Skriv et svar til: Syntese af acetylsalicylsyre - Eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.