Fysik

Radioaktiv henfald

16. december 2018 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej! Jeg har lavet en øvelse i fysik med radioaktiv henfald. Når jeg har lavet en eksponentiel funktion på logger pro fik jeg derfra oplyst k og A værdi. Men der står at jeg skal bruge værdierne til at beregne hvornår stråling er 10 procent af det der startede med at være. Hvilken formel skal jeg bruge der? Er den k og A henfaldskonstanten og Aktivitet eller nej?

Mange tak på forhånd!


Svar #1
16. december 2018 af Stjerneskud2016

Teorien til forsøg er vedhæftet

Der står at man skal eftervise henfaldsloven så det er måske den jeg skal bruge? Så hvis jeg skal bruge den er det t jeg skal bestemme. Vil det så sige at jeg skal beregne hvad aktiviteten vil være når antal henfaldne kerner er nede på 32,9 da det er 10%? Men så kender jeg jo ikke e?

Vedhæftet fil:Forsøg teori.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. december 2018 af ringstedLC

#1: Ja. For når: "hvornår stråling er 10 procent af det der..., så er facit selvfølgelig en t-værdi.

Der står ikke "e", men "e" som er Eulers tal.


Svar #3
16. december 2018 af Stjerneskud2016

Tak!

Kan det godt passe? ringstedLC

Vedhæftet fil:Opgave d).png

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. december 2018 af ringstedLC

Nej. Se på din graf, - 1844 s er helt ude over bordkanten. Din regression har givet:

\begin{align*} A(t) &= A_0\cdot e^{-kt} \\ A(t) &= 327.6\cdot e^{-0.004212t} \\ A_{10\%} &= \frac{327.6\cdot 10}{100}=32.8 \\ 32.8 &= 327.6\cdot e^{-0.004212t}\Downarrow \\ t &= \;?\;s \end{align*}


Skriv et svar til: Radioaktiv henfald

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.