Fysik

Sammenligning af to metoder til at udregne usikkerhed på gennemsnittet?

17. december 2018 af AN1234 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har fået til opgave at sammenligne to metoder jeg har brugt til at udregne usikkerheden på et gennemsnit. 

Den første metode jeg har brugt kalder jeg for værst-metoden. Usikkerheden på gennemsnittet vha. denne  metode findes ved formlen: \frac{gns-vaerst}{gns}\cdot 100 procent

hvor gns = gennemsnittet af målingerne og vaerst = den måling er ligger længst fra gennemsnittet. 

Ved den anden metode jeg har brugt har jeg udregnet spredningen. 

Hvordan skal jeg så sammenligne de to resultater jeg har fået?

I må endelig sige til hvis det hjælper med konkrete talværdier. På forhånd tak! :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. december 2018 af SuneChr

Metoden, hvor spredningen indgår, er den eneste rigtige, da den medtager  a l l e  observationer, der afviger, både lidt og meget, fra gennemsnittet.
Metoden, hvor kun den største afvigelse medtages i beregningen, giver et ikke-godt billede af observationerne.


Svar #2
17. december 2018 af AN1234

#1 Tak. Jeg sidder med en opgave hvor jeg skal udregne usikkerheden på gennemsnittet tre gange, og jeg har fået at vide at jeg kun skal beregne spredningen én gang, og at jeg bare kan benytte den anden metode de andre gange. Kan det have noget at gøre med at jeg kun arbejder med ti "observationer"?


Skriv et svar til: Sammenligning af to metoder til at udregne usikkerhed på gennemsnittet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.