Matematik

find værdien af

18. december 2018 af Line19010 - Niveau: Universitet/Videregående

jeg skal vel bruge at ln(a^b)= b ln a

men kan ikke få det til at give 1/2 er der nogle som kan  hjælpe ? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2018 af swpply (Slettet)

Line19010, jeg ønsker at give dig et godt råd.

Du har netop nu (i skrivende stund) oprettet fem forskellige tråde, med fem forskellige spørgsmål, her på forumet inden for den sidste time. Mit råd vil være at oprette en tråd af gangen og arbejde med et sprøgsmål af gangen. Når du så har løst dette sprøgsmål og fået en større forståelse, så kan du gå videre med et nyt spørgsmål og åbne en ny tråd til dette.

Et skridt af gangen, ellers lære man ikke noget. Husk, det tager tid at lære nyt, det gør det for alle :o)


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. december 2018 af MatHFlærer

Enig med #1

Ang. din opgave, så brug at \ln(b)-\ln(a)=\ln\left(\frac{b}{a}\right) sådan så du får

\lim_{x\rightarrow -\infty}\left(\ln\left(\frac{x^4}{2x^4+2}\right)\right)=\ln\left(\lim_{x\rightarrow -\infty}\frac{x^4}{2x^4+2}\right)

Indmaden kan omskrives til

\ln\left(\lim_{x\rightarrow -\infty}\frac{1}{2+\frac{2}{x^4}}\right)

Og herfra burde det være nemt at finde grænseværdien. 

------

Lad os aftale at i fremtidige tråde, så uploader du også dine udregninger, for vi kan bedst hjælpe dig på den måde, end blot at servere løsningsforslag. :) matematik er svært, og man bliver kun god til det ved selv at arbejde med det og diskutere sine metoder med andre.


Skriv et svar til: find værdien af

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.